Nie będziemy budować sztucznego napięcia. Do redakcji trafiły obiektywy Viltrox Pro o ogniskowych 27 mm i 75 mm i jasności f/1.2 – przeznaczone dla APS-C. Poddaliśmy je wstępnym oględzinom. Okazały się świetnie zbudowane, solidne, duże i ciężkie. PRO w nazwie jak najbardziej uzasadnione! Jednak to, co zobaczyliśmy podczas fotografowania, przerosło nasze oczekiwania. Bardzo wysoka ostrość i mikrokontrast, które zadowoliły nawet naszego redaktora naczelnego (a na ogół segmentu APS-C unika jak ognia). Możliwość pracy od w pełni otwartej przysłony, ale… To, co najbardziej wpłynęło na pozytywny odbiór, to podstawowa cecha tych szkieł odróżniająca te szkła od szkieł systemowych. Połączenie wysokiej rozdzielczości, która często bywa nudna z absolutnie pozbawionym nudy, plastycznym obrazowaniem. Do tego sprawny AF i mamy parę szkieł dla zawodowców pracujących w standardzie APS-C.
Dwa obiektywy ale zbudowane w sposób się uzupełniający. Podobny wygląd i waga ale różne ogniskowe. Ta sama jasność ale także takie samo spójne obrazowanie. To podstawowe wnioski wstępne. Już na podstawie samego wyglądu i analizy budowy zewnętrznej widzimy, że to bardzo dobrze wykonane obiektywy. Dodać należy, że nie dobrze wykonane jak na tego producenta. To świetne obiektywy w zestawieniu z najbardziej profesjonalnymi obiektywami na rynku. Ich wielkość jak na APS-C budzi respekt. Skomasowanie masy i precyzja wykonania także. To po prostu bardzo solidnie wykonane profesjonalne obiektywy.
Vitrox AF 27 mm F1.2 XF PRO to obiektyw o kącie widzenia 55,3 stopnia. Długość całkowita 92 mm, średnica 82 mm. Mocowanie filtra 67 mm, waga 560 g. Obiektyw zbudowany jest z 15 soczewek w 11 grupach, minimalna odległość fotografowania wynosi 28 cm. Silnik AF to silnik typu STM. Przysłona pracuje w zakresie F1.2 do F16, regulując ilość wpadającego światła przez zespół 11 listków przysłony.
Vitrox AF 75 mm F1.2 XF PRO to obiektyw o kącie widzenia 21,35 stopnia. Długość całkowita 101 mm, średnica 87 mm. Mocowanie filtra 77 mm, waga 670 g. Obiektyw zbudowany jest z 16 soczewek w 11 grupach, minimalna odległość fotografowania wynosi 88 cm. Silnik AF to silnik typu STM. Przysłona pracuje w zakresie F1.2 do F16, regulując ilość wpadającego światła przez zespół 11 listków przysłony.
Budowa tych obiektywów z pewnością zasługuje na miano profesjonalnej. Całkowicie metalowe korpusy, które nawet na pierścieniu ostrości nie maja tak popularnych gumowych osłon ale są frezowanym metalem. Do tego uszczelnienia i przemyślana budowa układu AF, który opiera się na przesuwaniu konkretnego zespołu ostrzącego, co sprawia, że ostrzenie jest szybkie i precyzyjne a obiektywy nie błądzą. Obiektyw 75 mm ma w swym składzie, aż 7 soczewek specjalnych. Obiektyw 27 mm ma takich elementów, aż 8. Ta staranna budowa optyczna. Uszczelnienia przed pyłem i wilgocią, to wyznaczniki wyższego standardu budowy. To także, wyznaczniki wyższej jakości obrazowania. Widać tę wyższą jakość już po pierwszych fotografiach, które nimi wykonamy. Obydwie konstrukcje mają wybitną rozdzielczość, co predestynuje je zwłaszcza do pracy z wysockorozdzielczymi matrycami APS-C. Dla matryc mniejszych w rozdzielczości niż 40 mega pikseli tych obiektywów po prostu nie ma sensu używać. Swój potencjał pokazują właśnie na korpusach z potężnymi matrycami. Tu najpoważniejszy wniosek: obraz z obydwu konstrukcji ma znamiona obrazu z konstrukcji APO chromatycznych. Producent się tym nie chwali ale pozbawienie obrazu aberracji chromatycznej to wielki sukces. Do tego dochodzi jeszcze jedna istotna cecha. W obrazowaniu obiektywy dają aksamitne rozmycia, co jest zasługą 11 listkowych przysłon. Właściwie można by to opisać w ten sposób, że to APO chromaty z płaską obiektywów jasnych serii Nokton. Kto zna Nokton domyśli się o co, chodzi.
Podsumowując. Jeśli ktoś pragnie mieć w systemie APS-C (Nikon, Sony, Fujifilm) obiektywu ultrajasne, wysokiej jakości i do tego z AF i pięknym, nietuzinkowym obrazowaniem, może spokojnie się na nie decydować. Oczywiście jeśli użyjemy korpusu takiego jak Fujifilm XH2, możemy doświadczyć złudzenia pracy na pełnej klatce. Plastykę, ostrość, szczegółowość!
VILTROX PRO 27 mm F1.2
VILTROX PRO 75 mm F1.2