Bardzo popularnym modelem statywu oświetleniowego jest duży statyw Manfrotto Master 1004BAC. Takich statywów używa się na co dzień w profesjonalnej praktyce fotograficznej. Statyw po złożeniu jest duży, bo jego długość to 124 cm. Wysokość po rozłożeniu to 366 cm. Waga 3 kg, ale nośność 9 kg. Świetny statyw. Dlaczego opisujemy go w artykule o przenośnym statywie oświetleniowym Nano Plus? Dlatego, że to świetny punkt odniesienia do dyskusji nad statywem przenośnym. Takim, który uniesie źródło światła wszędzie tam, gdzie dźwiganie cięższych statywów jest utrudnione lub wszędzie tam, gdzie używa się mniejszych i lżejszych źródeł światła.

Wówczas sięgamy po konstrukcje lekkie, ale… tu trzeba uważać. Bardzo często konstrukcje ultralekkie mają udźwig ograniczony do 1500 gram., co wystarcza do umieszczenia na nich lekkich lamp led lub lamp reporterskich. Owszem ważą naprawdę niewiele, ale nie są w stanie zastąpić cięższego statywu zdolnego do uniesienia większej lampy.

To miejsce na prezentację takiego właśnie statywu. Nano Plus waży 1350 gram., po złożeniu jest niewielki, ponieważ ma 52 cm długości. Jego wysokość po rozłożeniu to 197 cm. Najważniejszy jest jednak udźwig, który wynosi aż 4 kg. Statyw zakończony jest gwintem 3/8 cala i redukcją z 3/8 cala na 1/4 cala.

Statyw wykonany jest z aluminium. Zbudowany na podstawie takiej samej solidnej konstrukcji jak większość statywów oświetleniowych Manfrotto. Posiada jedną z nóg o regulowanej długości, co umożliwia rozstawianie statywu na nierównej powierzchni. Ważne jest to, że po złożeniu statywu możemy go przenosić nawet w przegrodach plecaka czy torby, które przeznaczone są na statyw podróżny. Nawet jeśli na sesję musimy przenieść dwa czy trzy statywy, będą ważyć, mniej więcej tyle ile jeden duży statyw! Pamiętać musimy, że Manfrotto bardzo logicznie rozbudowuje swój asortyment sprzętu, ponieważ jeszcze kilka lat temu taki statyw był mniej potrzebny. Obecnie, ewolucja sprzętu oświetleniowego pozwoliła nie tylko zmniejszyć jego rozmiary, jak i masę. Nowoczesne lampy led są lekkie i często nie potrzebują dodatkowych modyfikatorów, od razu oferując zmiękczone światło, lampy reporterskie stają się coraz mocniejsze. Dysproporcja wielkości i masy tych nowych źródeł światła do starych, dużych statywów jest coraz większa. Nano Plus wspaniale pokrywa zapotrzebowanie tych wszystkich, którzy nie muszą rozstawiać dużych i ciężkich lamp z dużymi i ciężkimi modyfikatorami.