Matte Box Tilta Mirage – Zakup roku!

Matte box – czyli profesjonalna osłona przeciwsłoneczna do filmowania to element, na który wielu z nas ma chrapkę ale jak zwykle mnogość dostępnych rozwiązań i bardzo duże rozpiętości w cenach, komplikują kwestię wyboru właściwego modelu…

Przygotowując redakcyjny rig kamerowy, dokładnie sprawdzaliśmy ofertę rynku. Do tej pory wynajmując poważne kamery, sięgaliśmy po gotowe zestawy rentalowe, gdzie Matte Box Arri lub Chrosziel był wyposażony nawet w zestawy filtrów.

Tym razem poszukiwaliśmy czegoś lekkiego, ale jednocześnie solidnego odrzucając marki i produkty, z którymi mieliśmy wcześniej do czynienia, a które mimo jawnego naśladowania marek topowych nie pozwalały na bezstresową pracę.

Analizując liczne materiały czy to video, czy artykuły w sieci nie mogliśmy wyrobić sobie zdania, który Matte Box wybrać. Pod uwagę wzięliśmy systemy, które oferowały użycie filtra zmiennego szarego, który tak bardzo ułatwia pracę na współczesnych planach. Dodatkiem miała być możliwość pracy z filtrami stałymi szarymi – ponieważ te są wyższej jakości i nie zmieniają koloru, co może mieć przy niektórych produkcjach istotne znaczenie.

Najciekawiej przedstawiała się właśnie tytułowa Tilta Mirage, którą można było nabyć bez filtra zmiennego szarego już za niecałe 700 zł, a koszt filtra dedykowanego to dodatkowe 1200 zł. Tak więc za około 2000 – 2200 zł można stać się posiadaczem albo elementów nabywanych oddzielnie, albo gotowego zestawu. Co więcej, Tilta oferuje także zestaw z bezprzewodowym sterowaniem zmienną gradacją za pomocą silnika. Ta ostatnia wersja przekracza już 3000 zł, ale także można zakupić poszczególne elementy oddzielnie.Analizując liczne materiały czy to video czy artykuły w sieci nie mogliśmy wyrobić sobie zdania, który Matte Box wybrać. Pod uwagę wzięliśmy systemy, które oferowały użycie filtra zmiennego szarego, który tak bardzo ułatwia pracę na współczesnych planach. Dodatkiem miała być możliwość pracy z filtrami stałymi szarymi – ponieważ te są wyższej jakości i nie zmieniają koloru co może mieć przy niektórych produkcjach istotne znaczenie. 

Najciekawiej przedstawiała się właśnie tytułowa Tilta Mirage, którą można było nabyć bez filtra zmiennego szarego już za niecałe 700 zł, a koszt filtra dedykowanego to dodatkowe 1200 zł. Tak więc za około 2000 – 2200 zł można  stać się posiadaczem albo elementów nabywanych oddzielnie albo gotowego zestawu. Co więcej Tilta oferuje także zestaw z bezprzewodowym sterowaniem zmienną gradacją za pomocą silnika. Ta ostatnia wersja przekracza już 3000 zł, ale także można zakupić poszczególne elementy oddzielnie. 

Niestety materiały oglądane w sieci nie dawały wyobrażenia ani o wielkości, ani o szczegółach budowy, a podpieranie się w tym zakresie instrukcjami obsługi także na niewiele się zdawało.

Ciągle nie mogliśmy się zdecydować, ale black friday'owe obniżki zrobiły swoje a wielki brat – Ceneo wskazał drogę do nabycia zestawów Tilta po cenach obniżonych w stosunku do startowych nawet o 500 zł!

Stało się. Elegancko zapakowane wyposażenie trafiło do redakcji. Zestaw Tilta Mirage VND ma własny, dedykowany twardo-miękki futerał, w którym znajdujemy ringi do mocowania Matte Box'a na obiektywach z gwintem 67, 72, 77, 82 mm, podporą do mocowania osłony na rurkach systemu 15 mm i oczywiście z filtrem zmiennym szarym.

Inne średnice musimy sobie dokupić, ale maksymalną jest średnica zewnętrzna obiektywu – 95 mm. Tak naprawdę jest najważniejsza informacja, wskazująca dla kogo jest to zestaw. Jeśli używamy większych obiektywów, musimy sięgnąć po inny matte box. Jeśli nie planujemy użycia obiektywu większego niż bardzo popularny w świecie filmu rozmiar 95 mm – jesteśmy w domu. Nie trzeba więcej szukać.

Wszystkie nasze obiektywy używane do filmowania mieszczą się w zakresie 77 – 95 mm. Tak więc jest to rozmiar dla nas. Zestaw jest lekki, ale bardzo solidnie wykonany. Poszczególne elementy budzą zachwyt, ale my zwróciliśmy uwagę na trzy zasadnicze cechy, które dają temu systemowi przewagę.

Po pierwsze zestaw można rozbudować o elementy tacek umieszczane pomiędzy tymi, które dostajemy w zestawie podstawowym. Daje to możliwość dołączenia jednej tacki na filtr okrągły i co najmniej jednej na wsuwany filtr prostokątny w systemie kinowym 4×4,65 cala. Nie bez znaczenia jest fakt, że te elementy kosztują już po 200-300 zł co ułatwia decyzję o rozbudowie.

Po drugie można doposażyć Mirage w silnik zmiany filtra zmiennego szarego i sterować nim zdalnie z poziomu bezprzewodowego kontrolera, co jest bardzo nowoczesną funkcjonalnością!

Po trzecie można zastosować tu prostokątny filtr ochronny, który zabezpieczy nasze filtry specjalne przed uszkodzeniem. Filtry mocowane mogą być w tackach okrągłych akceptujących standard Vaxis lub prostokątnych. Jednak właśnie system Vaxis stanowi o wyższości tego matte box nad konkurencją!

Firma Vaxis zdecydowała się na produkcję dużej ilości filtrów efektowych i szarych – specjalnie dedykowanych do zastosowań filmowych. Znajdziemy tu filtr polaryzacyjny, filtry szare, filtry imitujące flarę anamorficzną (w różnych kolorach), ale nade wszystko ważne dla filmowców filtry Black List w różnych mocach zmiękczenia. System się rozwija, a jego przewagą jest rozmiar filtrów i ich masa. Filtr Vaxis waży około 30 gram, podczas gdy szklany filtr prostokątny ponad 130 gram.

System Tilta Mirage można rozbudowywać w znacznym stopniu. Dostępne są między innymi:

  • dodatkowa tacka na filtry okrągłe,
  • dodatkowa tacka na filtry wsuwane prostokątne,
  • filtr zabezpieczający frontalnie
  • osłona przeciwsłoneczna gumowa
  • silnik zmiany gradacji filtra ND
  • sterownik silnika, ale można użyć innych sterowników Tilta – na przykład Nucleus,
  • tacka okrągła podwójna na dwa filtry okrągłe Vaxis
  • uchwyt lekki na tackę VND
  • wiele pierścieni na różne gwinty filtrów,

Niestety okazało się, że w naszej redakcyjnej praktyce i tak nie unikniemy testów większych obiektywów i szukając Tilty Mirage znaleźliśmy rewelacyjną cenowo ofertę na duży Matte Box Tilty – model MB T12, który w cenie około 1300 zł, stał się dodatkowym, nieplanowanym ale bardzo potrzebnym zakupem, którego jednorazowy koszt znacznie odciąża budżety przyszłych kolejnych rentalowych wypożyczeń. To właśnie średnica zewnętrzna naszego obiektywu powinna stać się wyznacznikiem tego jaki Matte Box powinniśmy mieć. jeśli mamy obiektywy większe niż 95 mm średnicy musimy sięgać po większe rozwiązania, w pełni profesjonalne. W każdym innym wypadku, szczerze polecamy Matte Box Tilta Mirage, który w naszej redakcji (za taką cenę!) nazwaliśmy zakupem roku!