Profesjonalny matte box Tilta MB-T12

Nasza redakcja testuje coraz więcej obiektywów kinematograficznych. Duża ich część posiada bardzo dużą średnicę, która znacznie potrafi przekroczyć 95 mm. Rozmiary takie jak 114 czy 134 mm nie stanowią rzadkości. Mowa oczywiście o średnicy zewnętrznej, ponieważ przemysł filmowy opiera się o standardy związane z obejmowaniem obiektywu przez element matte box lub tylko przez pierścień uszczelniający, gdy matte box oparty jest na prętach. Wybraliśmy główny matte box przeznaczony do obiektywów do średnicy 95 mm – został nim model Tilta Mirage. Do dużych obiektywów wybraliśmy kopię rozwiązań znanych z najbardziej dopracowanych konstrukcji obecnych na rynku. Model MB-T12 przypomina konstrukcje Arri, a to już świetna rekomendacja.

O profesjonalizmie tej konstrukcji świadczą takie aspekty jak wielkość filtrów, czy np. wielkość francuskiej flagi. MB-T12 posiada 3 tacki na filtry szklane w standardzie 4×5,65 cala. To idealne rozwiązanie do pracy z filtrami szarymi oraz wszelkiego typu filtrami specjalnymi takimi jak Black Mist. Tacki są magnetyczne i każda z nich posiada szybką blokadę po wsunięciu w prowadnicę. Docisk ułożonego na tacce filtra także jest wyjątkowo dobrze przemyślany i intuicyjny.

Nie sposób wspomnieć, że właśnie używanie dużych szklanych filtrów stało się standardem filmowym, a takie filtry jak IRND nie powodują żadnych zafarbów. Taka osłona przeciwsłoneczna jak MB-T12 nie służy do mocowania filtrów zmiennych kołowych. To rozwiązanie dla profesjonalistów, którzy nie chcą pogarszać w żaden sposób jakości obrazu.

Duża, składane francuska flaga, wykonana z karbonu także da znacznie więcej zacienienia niż mała wersja na mniejszym modelu Mirage. Mamy tu dużą flagę i solidne jej mocowanie. Flaga jest wyposażona w zawiasy, umożliwiające jej składanie na pół. To bardzo praktyczne, profesjonalne rozwiązanie. Czy to wszystko? Ależ oczywiście, że nie! Matte box MB-T12 posiada system montażu na rurkach 15 mm i zestaw wykonanych z matowego, czarnego tworzywa masek na przednią część osłony. To właśnie te maski odróżniają profesjonalne osłony kinowe od ich półprofesjonalnych lub amatorskich wersji. Założenie maski dopasowanej do ogniskowej obiektywu eliminuje właściwie całkowicie wpadanie w tor optyczny obiektywu niepożądanego światła. To najwyższy poziom kontroli kontrastu w kadrze.

Najważniejszym aspektem jest jednak cena. Zakupiliśmy w promocji tą właśnie wersję, z mocowaniem pojedynczym 95 mm, ponieważ to od razu umożliwia wejście w używanie poważnego systemu redukcji odblasków i kontroli światła. Płytka mocowana do obiektywu jest tu jedna. Każdą inną średnicę należy zakupić osobno. Jednak wówczas cena znacznie przekroczy 3 tyś złotych. Wersję demonstrowaną w artykule znaleźliśmy na Ceneo, jak się okazało, można ją zakupić za 1600 zł! Ti unikalna pozycja na rynku, ponieważ posiadacze dużej optyki zwykle mają problem i muszą inwestować w bardzo drogie rozwiązania, a te tańsze nie spełniają pokładanych w nich nadziei i bardzo szybko trafiają w drugi obieg. Mając pożądaną optykę, nie można myśleć o używaniu tanich matte box'ów, gdyż czeka nas tylko frustracja, poluzowujące się montaże, opadająca flaga itd. Nie wiemy jak długo będzie można zakupić w kraju to rozwiązanie, ale używanie tego matte box`a nawet z filtrami  szklanymi Smallrig zupełnie nas zaskoczyło wysoką jakością obrazu!