Konfiguracja zestawu dla filmowca – Canon R5C – Ronin RS3Pro – AngelBird CFExpress XS/XT

Nasza redakcja otrzymywała wiele zapytań o wysokiej jakości filmowanie. Ten dział naszego portalu ciągle się rozwija i dzięki naszej współpracy z Fotoformą – udało się przygotować pierwszy materiał. Zaprezentujemy w nim gotowy zestaw do filmowania większości tematów. Dodać należy, że tak sformowany zestaw umożliwia nagrywanie filmów w naprawdę wyśrubowanych parametrach technicznych i jako taki, jest także zestawem dosyć drogim, ponieważ jego cena przekracza 35 000 zł. Na szczęście, istnieje możliwość wypożyczenia takiego zestawu w wypożyczalni Fotoforma. Skorzystaliśmy z takiej możliwości i poddaliśmy wybrany zestaw testom.

Całość oparliśmy o kamerę Canon EOS R5C, która umożliwia zapis w większości interesujących kodeków, do rozdzielczości 8K/30P – w tej chwili to naprawdę wysoki poziom. Co więcej, kamera w odróżnieniu od modelu R5, może pracować długo dzięki wbudowanemu na stałe wentylatorowi. Większość ujęć zrealizowaliśmy za pomocą obiektywu Canon RF 1.3 50 mm, który posiada AF i jednocześnie jest obiektywem z małą głębią ostrości i ciekawymi rozmyciami. Tylko nieliczne ujęcia wykonane zostały szkłem Canon RF 4 14-35 mm. Jednak prezentowany zestaw to opatulony w klatkę operatorską Canon R5C z obiektywem RF 1.2 50 mm, pracujący na systemie stabilizacji DJI Ronin RS 3 PRO.

Zestawć ma dosyć umiarkowaną masę, do czego przyczynia się niska waga gimbala. To on z resztą dyktuje łatwość obsługi całego zestawu. Kilka pozycji pracy, wszystkie funkcje znane z innych konstrukcji gimbali, są tu zaimplementowane i działają wzorowo. Samo wyważenie tego zestawu, nawet z uwzględnieniem ciężkiego i pracującego bez podparcia obiektywu 1.2 50 mm i ekranu odsuniętego na bok korpusu, nie stanowiło żadnego wyzwania i było dziecinnie łatwe. Podsumowanie tej czynności w postaci uruchomienia funkcji kalibracji gimbala pozwala przystąpić do zdjęć. Nie dziwi to, ponieważ ten model stabilizatora potrafi spokojnie pracować do obciążenia 4,5 kg! Taki EOS to dla niego żadne wyzwanie.

Praca przez cały dzień, nie jest także żadnym problemem, ponieważ w czasie przerw między ujęciami, można przecież gibmbal odłożyć. Zmiana obiektywu i ponowne wyważanie trwają krótko. W płytce mocującej aparat na osi przód-tył, znajduje się pokrętło, które umożliwia szybkie przemieszczenie zestawu do przodu i tyło. To są jednak tylko ogólne spostrzeżenia. To, co nas wręcz zauroczyło, to akumulator wystarczający na cały dzień pracy stabilizatora oraz… Funkcja, która najbardziej rewolucjonizuje pracę z gimbalem – wyłączenie i blokowanie urządzenia wraz z blokadą i odblokowaniem wszystkich osi, po włączeniu! To mega usprawnienie!

Ustabilizowana kamera to podstawa każdej pracy z video. Następnym problemem jest działanie wszelkich ustawień ekspozycji, a szczególnie nastawień systemu AF. Jednak tu EOS R5C pozwala na bardzo dużą swobodę. Ciągły AF z właściwym dobraniem wielkości pola AF i np. dodaniem rozpoznawania oczu pozwala na bezstresową pracę z modelem. Istotne są także inne ustawienia takie jak np. czułość działania i szybkość działania systemu. Zgranie tych prędkości z podobnymi w gimbalu powoduje niezwykle płynną pracę całości zestawu.

Prosiliście nas o sprawdzenie jakości pracy z systemem plików 8K i to właśnie praca z wysokiej rozdzielczości plikami może być największym wyzwaniem. Zwłaszcza jeśli zechcemy skorzystać z funkcji płaskich profili obrazu o wysokim zakresie dynamicznym lub Cinema RAW, Formaty i kodeki XF-AVC oraz MP4 są mniej wymagające, ale także potrafią obnażyć niedoskonałości (w zależności od wybranej rozdzielczości i głębii bitowej) naszego systemu zapisu… No właśnie, to bardzo istotny element układanki. Praca z takim sprzętem wymaga najszybszych kart pamięci. Jeśli coś może pójść nie tak i możemy otrzymać „szarpany” zapis ujęć, to z pewnością tak będzie. Karty CFexpress typu B SE firmy AngelBird okazały się za słabe. Ich stała prędkość zapisu to 800 MB/s. To absolutnie nie wystarcza. Należy zaopatrzyć się w karty Typu B, ale SX lub XT – także z rodziny AngelBird. Model SE oferuje gwarantowaną prędkość zapisu 1600, a model XT może się popisać jeszcze wydajniejszą pracą. Dopiero zakup karty 330 GB z serii AV PRO SX umożliwił zapis 8K w bardziej wydajnym kodeku. Karty te cechują nietypowe pojemności 330, 660 i 1320 GB, przy czym za model XT o największej pojemności zapłacić możemy nawet ponad 8000 zł.

To jednak nie wszystko! Aby wejść w rejestrację video w rozdzielczości 8K, należy zaopatrzyć się w czytnik kart Cfexpress. My wybraliśmy także model AngelBird. Dlaczego? Dlatego, że inne czytniki tej marki zawsze wykazywały się u nas w redakcji totalną bezawaryjnością i dużymi prędkościami działania. Model AngelBird CFexpress MK2 zgodny jest z portami Thunderbolt 3/5, którymi dysponują nasze komputery. Ponadto solidność wykonania i metalowa obudowa, pozwalają na odprowadzanie zapisywanej lub odczytywanej karty, co poprawia długotrwałe zapisy/odczyty dużych ilości danych. Chłodzenie jest ważnym elementem systemu zapisu danych o tak dużych przepustowościach. Duża ilość przestrzeni dyskowej i szybkie procesory CPU i GPU pozwolą na szybki i płynny montaż, a następnie rendering. 8K to nie żarty! U nas dopiero komputery MacBook Pro 14/16 oraz Mac Studio z procesorami M2 Max dały możliwość uzyskania płynnej pracy. Przy czym wentylatory MacBooków Pro wbiły się na bardzo wysokie obroty. Zadanie obróbki zniósł dzielnie jedynie MacStudio z M2 Max.