Fujinon GF 2.8 45 mm R WR

Każdy, kto w małym obrazku ceni sobie kąt widzenia obiektywu 35 mm, po przesiadce na system średnioformatowy poszukuje tej samej perspektywy. W systemie GFX mamy kilka obiektywów oferujących ogniskową 45 mm (ekwiwalent 35 mm w małym obrazku) jednak król jest tylko jeden. Fujinon GF 45 mm o świetle F2.8, to wyjątkowa propozycja wśród obiektywów stałoogniskowych Fujifilm dla systemu GF.

Nie jest to obiektyw ultrajasny – chociaż światło 2.8 dla średniego formatu, to i tak bardzo duża plastyka. Jest to natomiast obiektyw wyjątkowo wysokiej jakości nie tylko w samej monolitycznej, solidnej budowie, ale i w jakości generowanego obrazu. Jeżeli nie musimy przymykać przysłony ze względu na głębię ostrości, spokojnie możemy pracować na otwartej przysłonie. Rozdzielczości i tak są fenomenalne. Maksimum swych możliwości obiektyw uzyskuje przy przysłonie F5.6 na odległości obrazowej 300 cm.

Jest to ciekawa alternatywa wobec obiektywów zoom, które mają tę ogniskową w swym zasięgu. Obiektyw waży 490 g i ma średnicę mocowania filtra 62 mm. Długość wynosi 88 mm, a średnica 84 mm. To powoduje, że bardzo dobrze leży na każdym korpusie GFX. Nie ciąży w przód i może być używany długo nawet podczas pracy „z ręki”.

Obiektyw zbudowany jest wyjątkowo solidnie. Nie zwiększa i nie zmniejsza swej długości oraz nie obraca się element przedni. Ogniskowanie odbywa się wewnętrznie, co sprawia, że nawet zastosowany, zwykły silnik ostrzy bardzo szybko. Ciekawostką może być fakt, że nawet ostrzenie manualne jest niezwykle precyzyjne i nie odczuwa się „skoków” podczas ostrzenia. Ostrość ustawiamy od 45 cm.

Obraz jest przyjemny, a rozmycia atrakcyjne wizualnie. Niezwykle ciekawie przedstawia się obraz rejestrowany na otwartej przysłonie, na odległości roboczej ok. 1 m, przy tle oddalonym o kilka metrów. Rozmycia są plastyczne, ale całość zachowuje wysoką jakość. Ostrość bardzo wysoka, co nie dziwi, ponieważ obiektyw zbudowany jest z 11 elementów w 8 grupach, z czego dwie soczewki to szkło ED, a jedna soczewka to soczewka asferyczna. Mechanizm przysłony złożony jest z zaokrąglonych lamelek, których 9 ostrzy przymyka się, aż do F32.

Warto zaznaczyć, że Fujinon GF 2.8 45 mm R WR, to konstrukcja uszczelniona i niejako podstawowa dla każdego, kto ceni sobie pracę z kątem widzenia 64 stopnie zarezerwowanym w małym obrazku dla ogniskowej 35 mm. W systemie GFX świetnie komponuje się on ze szkłami o ogniskowej 63 mm i 80 mm. Bardzo dobrze uzupełni także set budowany w oparciu o zapowiadaną na ten sezon nowość obiektyw F1.7 55 mm. Zestaw ogniskowych 45 – 55 – 80 mm można będzie uznać za najbardziej profesjonalne rozwiązanie w codziennej pracy zawodowca.

To, co zaskakuje to szczególnie wysoka rozdzielczość – zwłaszcza na matrycach korpusów GFX 100s/100, gdzie obiektyw czaruje mikrokontrastem i ostrością. Nie da się zaobserwować aberracji chromatycznej i dystorsji, a winietowanie jest bardzo słabo widoczne. To topowe szkło średnioformatowe posiada wyjątkowo skuteczne warstwy przeciwodblaskowe, które sprawiają, że generowany kontrast można uznać za wręcz wzorowy.

Obiektywem pracuje się znakomicie, ostrość nastawiana jest błyskawicznie i tylko od naszej kreatywności zależeć będą osiągane efekty. Dzięki salonowi Fotoforma, mogliśmy przetestować ten obiektyw i polecamy możliwość wypożyczenia go z wypożyczalni Fotoforma. To świetne rozwiązanie, zwłaszcza w sytuacji, w której nie jesteśmy pewni, że chcemy zakupić taką właśnie stawkę. Dodać należy, że rozwiązania alternatywne takie jak Irix czy stare szkła Mamiya 645 o tej samej ogniskowej, dysponują mniejszą ostrością i kontrastem. To topowa konstrukcja pod względem jakościowym, która potrafi dostarczyć profesjonalnych obrazów fotografującym street, reportaż, eventy, podróże, ale i fotografię mody czy nawet portret. Dla wielu może stać się obiektywem pierwszego wyboru, jeśli tylko stawia się na najwyższą jakość obrazu.