Z umiłowania do flary – Zeiss Supreme Prime Radiance

Topowy producent obiektywów kinematograficznych – Zeiss – nie próżnuje. W ostatnim czasie firma zaprezentowała dwie grupy obiektywów kinowych z mocowaniem PL i LPL przeznaczonych do czujników pełnoklatkowych. Obiektywy nazywają się odpowiednio ZEIS Supreme Prime i ZEISS Supreme Prime Radiance. Obiektywy kryją pole o średnicy 46,3 mm i mają małą średnicę (jak na standardy kinematograficzne) 95 mm. 

Seria Radiance jest reprezentowana przez 7 obiektywów o ogniskowych 21, 25, 29, 35, 50, 85 i 100 mm i jest nieco ocieplona w ogólnej charakterystyce w stosunku do serii Supreme, która obejmuje aż 13 obiektywów. Są to szkła o ogniskowych 18, 21, 25, 29, 35, 40, 50, 65, 85, 100, 135 mm i świetle f/1,5 oraz obiektyw 150 mm f/1,8 i 200 f/2.2. Obiektyw 15 mm f/1,8 jest w przygotowaniu.

Na tym można by zakończyć, ale przygotowaniu serii Supreme Prime Radiance towarzyszyły długie konsultacje z operatorami na całym świecie. Seria powstała z umiłowania operatorów do zaniebieszczonych odblasków. Tak kochane również przez widzów flary, często występują w obiektywach bez powłok, lecz zawsze wraz z utratą kontrastu. ZEISS analizując to zjawisko, wyciągnął daleko idące wnioski. Zbudowano obiektywy, które nie tłumią odblasków, pozwalając ładnie rozejść się flarom po optyce i trafić na matrycę, ale – co najtrudniejsze w tym koncepcie – dzieje się to bez spadku kontrastu i ostrości! W tym celu producent posunął się do przygotowania nowej wersji powłok przeciw odblaskowych. Dotychczasowe, legendarne T star zastąpiono powłokami T star blue. Zachowano tym samym kontrast i wysoką transmisję światła. 

Zainteresowanych odsyłamy po więcej informacji na stronę producenta.