Ursa Mini Pro 12K – zapowiedź genialnej kamery

Ursa Mini Pro 12K to kamera, która podobnie jak inne produkty BlacMagicDesign pojawiła się na rynku zupełnie niespodziewanie. Poprzedni model 4,6K był świetny pod względem możliwości i ergonomii. Tymczasem to, co zaoferowano w modelu 12K, znacznie wykracza poza oczekiwania filmowców dając materiały gotowe na kolejne zmiany technologiczne w wyświetlaniu obrazu, które obecnie zatrzymały się na 8K. Nie trzeba wspominać o tym, że nadmiar jakości i obniżanie jej w postprodukcji zawsze wyglądają korzystniej – więc taki nadmiar jakości nikomu nie będzie przeszkadzał. Kamera przygotowana jest pod bitrate zgodny z przesyłami najszybszych dysków SSD czyli około 2880 kb/s. Dyski montujemy zewnętrznie poprzez złącze USB-C ale we wnętrzu kamery znajdziemy 2 gniazda CFast 2.0 i 2 gniazda SD UHS-II więc cały workflow wydaje się niezbyt skomplikowany.

Co warto wiedzieć o tej kamerze? Przede wszystkim ważne jest to, że możemy użyć mocowań PL, EF i F. Po drugie, że ma rozbudowane możliwości audio oparte na wejściach XLR Audio i wbudowany fizyczny filtr ND (2,4 i 6X). No i, że jest to kamera o wielkości czujnika 27.03 mm na 14,25 mm – Super 35 z rozdzielczością 12 288×6480 pikseli! Czujnik ma 14 stopniową rozpiętość tonalną. 

Kamera pracuje w klatkażach 23.98, 24, 25, 29.97, 30, 50, 59.94 i 60klatek na sekundę, przy czym w 12K może rejestrować obraz w 60 klatkach na sekundę, a w formacie 12K ale w proporcjach czujnika 2,4:1 w 75 klatkach na sekundę. Festiwal możliwości zaczyna się w niższych rozdzielczościach. 8K i 4K 120 klatek na sekundę a w proporcjach 2,4:1 – 160 klatek na sekundę.

Obsługiwane rozdzielczości to:

12.288 x 6480 (12K DCI)

11,520 x 6480 (12K 16:9)

12 288 x 5112 (12K 2,4:1)

7680 x 6408 (12K anamorficzne)

8192 x 4320 (8K DCI)

7680 x 4320 (8K 16:9)

8192 x 3408 (8K 2,4:1)

5120 x 4272 (8K anamorficzne)

8192 x 3408 (8K 2,4:1)

6144 x 3240 (6K Super16)

4096 x 2160 (4K Super16)

4096 x 2160 (4K DCI)

3840 x 2160 (4K 16:9)

4096 x 1704 (4K 2,4:1)

2560 x 2136 (4K Anamorficzny)

Kamera współpracuje z systemami AF takich obiektywów jak Canon EF. Oferuje komplet wyjść 12G-SDI i 3G-SDI Monitorowe. Przez złącze USB-C możemy zapisywać obraz na nośnikach zewnętrznych.

Ze swoją ceną 51 000 zł jest to kamera godna zainteresowania. Ursa Mini Pro 12K to kamera oczekiwana jest wszystkich twórców poważniejszych produkcji. Może stanowić wspaniałe narzędzie, które jeszcze długo pozostanie aktualne pod względem technicznym i jakościowym stąd oczekiwanie na tę kamerę w wypożyczalniach. Kamera jest dostępna w przedsprzedaży i nie dziwi ogromne zainteresowanie, jakie wywołała po samej specyfikacji. Właściwie nie brakuje tej kamerze żadnych możliwości technicznych. Sprzedawana będzie z mocowaniem PL. Ważne jest, że pozostałe akcesoria systemu URSA są z tą kamerą kompatybilne. BlackMagicDesign ponownie nas zaskoczył.

Więcej szczegółów na stronie producenta.