Nasza redakcja do znudzenia promować będzie stosowanie urządzeń, które mają wpływ na generowanie przez Was MEGA OBRAZÓW. Takim urządzeniem, które obecnie wydaje się, kompletnie niedocenionym w arsenale naszych środków, jest na pewno światłomierz. 

To przerażające jak wielu z nas nie docenia możliwości płynących z używania podczas zdjęć światłomierza. Tymczasem prędzej znikną z półek sklepowych lustrzanki niż dobre światłomierze. Dlaczego tak jest ? Odpowiedź jest prosta, otóż naprawdę świadomi fotografujący czy filmujący wiedzą, że bez światłomierza nie osiągną poprawnych rezultatów. Sceptycy w tym miejscu z całą pewnością wspomną o podglądzie na żywo czy zapisie plików  RAW. Nie o to jednak chodzi. Rzecz w tym, aby na planie zdjęciowym uzyskać poprawny efekt i w całkowicie profesjonalny sposób zapanować nad światłem. 

Każdy aparat mierzy światło. Tak jest w istocie, tyle że, mierzy światło odbite od fotografowanego (filmowanego) obiektu. Jeżeli tylko nasz obiekt zdjęciowy np. ubrana w kolorową sukienkę modelka nie odbiegałaby, od uznanej za normę 18-procentowej szarości wszystko, byłoby ok. Tymczasem nawet jeśli jej kolorowa sukienka będzie miała owe 18 procent to już z całą pewnością twarz, będzie jaśniejsza. Poleganie jedynie na pomiarach światła odbitego to wieka pułapka, co gorsza, jeżeli nie mamy kamery (to wątek dla filmowców), która zapisuje pliki RAV to bez dokładnego pomiaru, możemy wyrządzić sobie nierównomiernie naświetlone sceny, które będzie bardzo trudno montować. Posiadanie światłomierza raz na zawsze wykluczy wszelkie błędy ekspozycji. Wyobrażacie to sobie?! Wkraczacie na plan zdjęciowy przed każdą sceną, dokonujecie pomiaru i możecie spać spokojnie. 

Światłomierz mierzy światło padające, a więc każde odstępstwo od normy przestaje być zagrożeniem, każdy, kto choć raz spróbował pracy ze światłomierzem, szybko się od niego uzależnia. Nasza przykładowa modelka w kolorowej sukience będzie oddana na zdjęciach, dokładnie tak jak wygląda w rzeczywistości. Bardzo często ci, którzy pracują ze światłomierzem po raz pierwszy, są w szoku, gdy okazuje się, że w obrębie samej twarzy potrafimy uzyskać różne wyniki pomiaru, nagle okazuje się, że czoło jest znacznie jaśniejsze niż okolice ust. Omawiany tu przykład to bardzo proste zastosowanie. Chwile w których, zaczynamy cieszyć się z posiadania światłomierza to np. praca z oświetleniem błyskowym. To właśnie światło błyskowe potrafi często wymknąć się nam spod kontroli. Pomiar aparatu, czyli tak naprawdę wykonanie zdjęcia to strzelanie na oślep. Ten mały gadżet, jakim jest światłomierz, nie zajmuje dużo miejsca w torbie, a powoduje, że macie przy sobie narzędzie, które zbliży Was do osiągania profesjonalnych efektów. 

Jednym z ciekawszych urządzeń na rynku jest światłomierz Sekonic L-478DR. Model ten charakteryzuje się dużym kolorowym i do tego dotykowym wyświetlaczem. Wyświetlacz, który pokazuje wszystkie informacje o naświetleniu, w pierwszej chwili może onieśmielać lub spowodować zagubienie w gąszczu funkcji. To jednak tylko efekt pozornego nadmiaru informacji. Już po kilku godzinach zabawy jesteśmy w stanie zapanować nad tym urządzeniem i dostosować je do naszych potrzeb. To, co wyróżnia ten model to możliwość łatwego zbudowania profilu dla naszego aparatu, sterowanie systemami wyzwalaczy PocketVizard i grupami lamp błyskowych kompatybilnymi z tym systemem. Z poziomu światłomierza możemy sterować grupami lamp, sumować błyski, mierzyć kontrast pomiędzy pierwszym planem i tłem nawet w trudnych warunkach, gdy mieszamy światło zastane z błyskowym. Filmowcy zaś, którzy jeszcze bardziej potrzebują światłomierza, mogą swobodnie operować tym światłomierzem jak urządzeniem dedykowanym do prac filmowych.

Dane techniczne: 

  • typ: światłomierz cyfrowy do światła zastanego i błyskowego,
  • pomiar światła padającego: lumisfera,
  • pomiar światła odbitego: Wbudowany obiektyw, wbudowany pomiar punktowy, opcjonalny pomiar punktowy
  • pomiar kontrastu: tak
  • zakres pomiarowy światła padającego: 2-22,9 EV,
  • zakres pomiarowy światła odbitego: 3-19,9 EV,
  • powtarzalność: +/- 0,1 EV,
  • zakres ISO: 3-409600,
  • zakres czasów migawki: 30 min – 1/8000 s co 1/3 EV,
  • zakres przysłon: f/0.5 – f/161.2
  • zakres FPS 1-1000
  • bateria: 2xAAA
  • wymiary: 140 x 57 x 26 mm,
  • waga: 140 g.