SYSTEM FUJIFILM GFX – PRZEGLĄD

System GFX bardzo dynamicznie wprowadził średnioformatową matrycę w świadomość fotografów i filmowców. Jeszcze do niedawna synonimem profesjonalnego obrazu były kamery wyposażone w matryce małoobrazkowe, które zwykło się określać pełnoklatkowymi. Ta nazwa to relikt czasów, w których przemysł nie był w stanie wytwarzać większych matryc niż APS-C czy Super 35. Na szczęście te czasy mamy za sobą. Za sobą mamy też czasy, w których cyfrowy sprzęt średnioformatowy oferowany był za niebotyczne sumy, które stawały się wręcz zaporowymi cenami, uniemożliwiającymi poważne myślenie o wejściu w cyfrowe matryce większe niż 24×36 mm. Obecnie próg wejścia w średni format zaczyna się od 18 9909zł za korpus GFX 50sII z matrycą 50 megapikseli. Używane korpusy GFX 50R czy 50S można nabyć nawet za 8500 zł! Świat matryc większych niż pełnoklatkowe stał się łatwo dostępną alternatywą dla wszystkich, którzy chcą progresu w swej pasji lub zawodowej pracy. Czy aby na pewno?

 

NAJWAŻNIEJSZY ASPEKT – PRZEWAGA NAD PEŁNĄ KLATKĄ

Nie będziemy tu starać się niczego udowadniać. Odniesiemy się do suchych danych. Dłuższy bok matrycy APS-C jest krótszym w FF, a dłuższy FF jest krótszym w MF (oczywiście w przybliżeniu). Przewaga wielkości matrycy MF nad FF jest tak oczywista i od razu widoczna w gotowych obrazach jak ta, którą znamy po przejściu z APS-C na FF. Z fizyką nie ma co dyskutować. Większy format to mniejsza głębia ostrości, a co z tego wynika możliwość separowania planów w stopniu znacznie większym niż w FF. Dodajmy, że nawet jeśli weźmiemy pod uwagę tak często podnoszoną w dyskusjach możliwość zestawiania ze sobą matryc różnej wielkości, ale o identycznej liczbie pikseli (GFX 50R/S/SII vs. Np. Sony A1) otrzymujemy co prawda fizycznie bardzo podobny wielkościowy obraz wyjściowy, ale zbudowany z pikseli o większym rozmiarze. Dla FF wielkość piksela na matrycy 50 megapikselowej to 4,1 mikrometra a dla matrycy GFX o tej samej rozdzielczości 5,3 mikrometra. To z kolei powoduje, że obraz średnioformatowy jest bardziej ostry, pełen szczegółów i mikrodoetali, ale nade wszystko jest pozbawiony szumów, zwłaszcza w cieniach obrazu. Z reguły także to, co w FF uchodzi za ekstremalną wartość w zakresie rozpiętości tonalnych i głębi bitowej w matrycach średnioformatowych jest standardem. Na koniec najważniejsze. Matryce kamer GFX 100/100II/100s/100sII/ oferują obraz dwukrotnie większy od matryc pięćdziesięcio megapikselowych i znacznie większy od tego, który oferuje najbardziej wysoko rozdzielcza matryca FF, czyli matryca 61 mega pikseli. Natywny, finalny obraz z GFX 100/100II/100s/100sII/ ma wielkość 96x67cm w rozdzielczości 300 dpi, co sprawia, że możliwości tworzenia dużych powiększeń jest znacznie większa niż to, co oferują największe matryce pełnoklatkowe.

DLA KOGO JEST ŚREDNI FORMAT?

Dla każdego, kto w swym fotograficznym lub filmowym rozwoju zderzył się ze ścianą braku postępu. Początkowo wszystko wygląda prosto. Mamy APS-C. Rozwijamy się, kupujemy lepsze obiektywy, potem najlepsze i koniec. Technicznie nie poprawimy naszych możliwości i zauważamy, że posiadacze FF mają jednak lepszy obraz. Zmieniamy więc sprzęt na FF i tu droga rozwoju możliwości jest dłuższa. Jakość lepsza, ale zawsze możemy zmienić matrycę na bardziej, rozdzielczą. Kupujemy nowe, coraz lepsze i droższe obiektywy. W końcu dochodzimy do segmentu pro z najlepszymi matrycami i najlepszymi obiektywami. Cieszymy się, że jest super, ale… Jeśli gna nas do rozwoju i chcemy polepszać nasze obrazy, zauważamy, że osiągnęliśmy limes. Tu właśnie otwiera się przed nami szansa na radykalny skok. Na radykalne poprawienie naszych obrazów. Na kolejne przeskoczenie o poziom wyżej. Ile daje to radości, wiedzą wszyscy, którzy przeszli z APS-C na pełną klatkę.
Czy tylko progres jest dobrym powodem na przejście i czy tylko on może być motorem do zmiany? Oczywiście, że nie! Najważniejszym powodem, wskazującym na grupę docelową, która powinna zainteresować się przejściem, jest jakość obrazu.

Tak, to właśnie jakość obrazu jest tym, w czym przewaga systemu średnioformatowego, jest tak oczywista. Jeśli więc dążycie do poprawienia jakości obrazu, jego wielkości i rozdzielczości – rozwiązanie już znacie. Fotografując profesjonalnie lub będąc zaawansowanym amatorem maniakiem, możecie śmiało myśleć o tym, aby następną kamerą była kamera średnioformatowa. Twórcy portretów, fotografii reklamowych, produktowych, kulinarnych, zdjęć architektury i krajobrazów mogą cieszyć się znakomitym zwiększeniem rozdzielczości i szczegółowości. Mogą też zacząć myśleć o wykonywaniu naprawdę dużych powiększeń!

Poniżej fotografia z obiektywu GF 110 F5.6 T/S i aparatu GFX 100II

DLA KOGO NIE JEST ŚREDNI FORMAT?

Zauważcie, że nie wspominam o fotografii przyrodniczej, sportowej i o reportażu, gdyż, to dziedziny, w których zastosowanie średniego formatu jest ciągle eksplorowane jako eksperymenty o rewolucyjnej perspektywie, ale wciąż w tych dziedzinach stosowanie średniego formatu nie jest popularne. Te dziedziny są opanowywane także tylko przez tych twórców, którzy stawiają na jakość, a nie ilość. Ci, którzy przyzwyczajeni są do pracy w trybach seryjnych z ciągłym, inteligentnym do granic możliwości systemem AF i produkujący tysiące zdjęć tygodniowo, nie powinni myśleć o zmianie. Chociażby z powodu szybko zanikającej ilości miejsca na dyskach:-) Maniacy obrazu, którzy cenią sobie minimalistyczny rozmiarowo sprzęt i uznają, że jakość korpusów APS-C i odpowiednio małych obiektywów im wystarcza, także nie powinni myśleć o zmianie. Wszyscy, którzy chcą postępu i zwiększenia jakości, mogą brać pod uwagę średni format.

Poniżej GFX 100II z obiektywem Fujinon Premista T2.9 80-250

CHARAKTERYSTYKA SYSTEMU

Ważne jest, aby pamiętać o tym, że wejście w średni format może zaowocować pojawieniem się większego odsetka udanych fotografii. Związane jest to z dużą rozpiętością tonalną matryc, odpornością tych matryc na forsowanie czułości i głębią bitową. Wpływ ma także ogólna jakość obrazu, ostrość i rozdzielczość zarówno matrycy, jak i obiektywów. Co ciekawe, posiadanie systemu, który jest bardzo solidnie wykonany, czasami też nieco większy od małych bezlusterkowców prowadzi do sytuacji, w której bardziej zastanawiamy się przed wykonaniem zdjęcia. Odsetek dobrych fotografii wzrasta.

Argumentem często pomijanym jest to, że Fujifilm tworzył całą serię GFX jako serię profesjonalną. Nie ma tu tego stopniowania korpusów, jakie znamy z innych segmentów rynku. Większość producentów ma w ofercie kamery przeznaczone dla amatora, półprofesjonalisty/zaawansowanego amatora i zawodowca. Poszczególne modele różnią się ceną, możliwościami i jakością (solidnością) wykonania. Tu tego nie ma. Każdy model jest klasy pro, różnice mogą dotyczyć możliwości (rozdzielczości) itp., ale nie jakości wykonania. Obojętnie na jaki korpus się zdecydujemy, wchodzimy w pełni profesjonalne narzędzie o wyjątkowej solidności wykonania i wysokiej jakości elementów. To samo tyle, że w jeszcze większym stopniu dotyczy obiektywów. W systemie GFX nie ma konstrukcji semi profesjonalnych czy amatorskich. Wszystkie oferują bardzo wysoką jakość wykonania i bardzo wysoką jakość optyczną. Nawet najtańsze szkła takie jak zoom 35-70 mm f/4.5-5.6 czy obiektyw 50 mm f/3.5 zadziwiają jakością obrazu.

Do niedawna istniały cztery kontrargumenty dla wejścia w średni format. Ceny obiektywów i korpusów. Teraz się to wyrównało (oczywiście, jeśli bierzemy pod uwagę optykę profesjonalną w systemach FF). Najlepsze korpusy FF także mocno podrożały i co ciekawe zwiększyły rozmiary. Nawet kolejny argument, jakim są właśnie rozmiary sprzętu, już nie ma racji bytu w zestawianiu GFX 50sII czy GFX 100sII z Nikonem Z9, czy Canonem R3 o R1 nie wspominając. Trzecim kontrargumentem była wyraźnie spowolniona względem najszybszych systemów FF reakcja systemu AF. Najnowsze korpusy systemu GFX (100sII czy 100 II) potrafią zadziwiać swą sprawnością. Czwarty kontrargument, czyli stosunkowo mało dostępnych obiektywów także uległ przedawnieniu. Obecnie system GFX oferuje 18 obiektywów, w tym: 11 obiektywów stało ogniskowych, 5 obiektywów zoom i 2 specjalistyczne obiektywy Tilt/Shift. Co więcej, do naszej dyspozycji jest możliwość wykorzystania dedykowanych lamp błyskowych, pierścieni pośrednich i szerokiej gamy wyposażenia dodatkowego. System jest systemem otwartym i na świecie pojawia się coraz więcej obiektywów z mocowaniem GF.
O profesjonalnym podejściu do klientów świadczy możliwość instalacji adaptera wizjera (modele GFX 50s/100/100II), co jest kompletnie unikalnym rozwiązaniem i stałe wypuszczanie aktualizacji oprogramowania pokładowego i specjalistycznego jak, chociażby programu PixelShift niezbędnego do tworzenia plików Multi Shot.

CHARAKTERYSTYKA KORPUSÓW

Wszystkie korpusy wykonane są bardzo solidnie. Nawet po długim czasie pracy potrafią nie nosić śladów użytkowania. Menu jest takie same w każdym modelu i różni się tylko dodawaniem pewnych opcji w najnowszych modelach. Co ciekawe menu wygląda tak samo, jak menu aparatów serii X z matrycą APS-C, a więc wcześniejsi użytkownicy tego systemu odnajdą się w systemie GFX z łatwością. Wspólne cechy jak np. symulacja wyglądu obrazu oparta o charakterystyki błon filmowych Fujifilm, selektor wyboru trybu AF, BKT ekspozycji, symulacji filmów czy ostrości, użytkowanie takich samych akumulatorów w kilku modelach i wiele innych sprawiają, że praca w tym systemie jest bardzo ergonomiczna i łatwa.

MODELE AKTUALNE

GFX 50sII (50 megapikseli) – obecnie najtańszy i historycznie najtańszy model średnioformatowy w historii kamer cyfrowych. Zbudowany w oparciu o platformę wspólną z modelem GFX 100s oferuje zasilanie mniejszym akumulatorem NP-W235. Posiada 6,5 stopniową stabilizację matrycy i możliwość nagrywania filmów HD. W modelu tym wprowadzono nowoczesne tryby systemu AF i pracę w oparciu o pokrętło wyboru trybów i 6 predefiniowanych kompleksowych ustawień. Duży czytelny wyświetlacz górny o odchylany nawet w pionie ekran tylny stanowią nowym zaczerpnięte z bliźniaczej konstrukcji GFX 100s. Na pokładzie między innymi 200 megapikselowy tryb MultiShot. Obecnie najlepsza okazja na wejście w system średnioformatowy 10 999 zł!

GFX 100s (100 megapikseli) – bardziej zaawansowany brat bliźniak modelu GFX 50sII. Z zewnątrz nie do odróżnienia, posiada jednak nowoczesną matrycę 100 megapikselową i 16 bitową głębię kolorów oraz 6,5 stopnia stabilizacji matrycy. Możliwość pracy z video w zakresie zapisu do 4K 30p. Wszystkie pozostałe cechy budowy w tym odchylany nawet w pionie ekran dzieli z modelem GFX 50sII. Jest to ciekawe wejście w 100 megapikseli w nowym aparacie z gwarancją, gdyż jest jeszcze do kupienia w salonach foto w cenie 26 749 zł.

GFX 100sII (100 megapikseli) – w cenie 25 999 zł jest to okazyjne wejście w 100 megapikselową matrycę z gwarancją. Nowa wersja modelu 100s została znacząco poprawiona. Z zewnątrz rzuca się w oczy nieco lepsze wykonanie, jest to jednak złudzenie wynikające z użycia gumowanego materiału okładziny “BISHAMON-TEX", który powoduje zupełnie inne wrażenia w kontakcie z tym korpusem. Wszystkie elementy sterujące są tożsame z tymi z korpusów GFX 50sII i 100s. Ogromne różnice czają się w środku, powodując, że aparat ten jest prawie we wszystkich aspektach zbliżony do GFX 100 II, czyli najbardziej profesjonalnego obecnie korpusu. Po pierwsze znacząco lepszy wizjer odziedziczony po modelu GFX 100 – z 5 mln rozdzielczością. Po drugie lepszy procesor i nowszy układ AF. Oprócz udoskonalonej funkcji autofokusa z wykrywaniem twarzy i oczu, zawdzięczającej swoją wydajność ulepszonym algorytmom, aparat został wyposażony w funkcję rozpoznawania obiektów opracowaną z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i technologii głębokiego uczenia maszynowego. Aparat potrafi wykrywać zwierzęta, ptaki, samochody, motocykle, rowery, samoloty, pociągi, owady i drony. Po trzecie nowa stabilizacja – 8 stopniowa! Mniejsza waga od swego poprzednika i zapis na wewnętrznej karcie 4K 30p 422 10 bit. 400 megapikselowy system MultiShot.

GFX 100 II – (100 megapikseli) – 38 999 zł – tyle właśnie trzeba zapłacić, aby stać się posiadaczem flagowca w rodzinie GFX. To obecnie najlepiej wyposażony wysokorozdziedczy aparat średnioformatowy na świecie. 8 stopniowa stabilizacja, oparty na sztucznej inteligencji system AF, nowa gumowa okładzina „BISHAMON-TEX" to tylko początek długiej listy zmian. Zupełnie na nowo zaprojektowany kształt korpusu, który podtrzymuje wewnętrze usztywnienia wspierające układ migawki i stabilizacji matrycy, co przekłada się na dużą wydajność w sekwencjach 400 megapikselowego zapisu MultiShot. Najważniejszą kwestią jest wizjer o rozdzielczości 9 mln punktów. To znaczące udoskonalenie poprawiające ergonomię pracy. Obraz jest bardzo duży i wyraźny. Jeszcze ważniejsze jest to, że aparat otrzymał możliwość ściągnięcia wizjera i założenia przez kątowy adapter znany z modeli GFX 50s i GFX 100. Ta funkcjonalność wynosi ten model ponad wszystko, co istnieje na rynku średnioformatowych konstrukcji. Nowa matryca CMOS II HS, nowy system mikrosoczewek przed nią to ukłon w stosunku do poprawy ostrości w narożnikach. Prawdziwa przewaga tego modelu to zastosowania filmowe. Rejestracja obrazu 4K w 60p 422 10 bit na karcie wewnętrznej z pełnej szerokości matrycy średnioformatowej, współpraca z nagrywarkami zewnętrznymi RAW. Rejestracja 8K z cropa matrycy większego od pełnej klatki. Tryby anamorficzne i tryb Cine 5.8 K, zapis w ProRess HQ i wiele, wiele innych opcji powoduje, że jest to wysokiej klasy narzędzie do rejestracji wideo. Aparat zasilany jest akumulatorem NP-W235 i posiada możliwość podpięcia gripa do fotografowania w pionie.

MODELE HISTORYCZNE

GFX 50R (50 megapikseli) – X-E4 na sterydach, czyli zbliżona budową do aparatu dalmierzowego kamera z celownikiem zlokalizowanym w lewym górnym rogu i brakiem wyróżniającego się gripa. Stonowany, bardzo klasyczny projekt, ale posiadający w odróżnieniu od równoległej czasowo konkurencji odchylany wizjer. Aparat oferuje nagrywanie filmów w HD i wiele skomplikowanych funkcji pracy, z których część – w tym ustawienia czasu otwarcia migawki czy korekty ekspozycji, ustawiane są ręcznie na pokrętłach mechanicznych. W pełni funkcjonalne wejście, do systemu GFX, obecnie możliwe tylko w wariancie nabycia na rynku wtórnym. Zasilany akumulatorami NP-T125, które dzieli z poważniejszymi modelami GFX 50s i GFX 100. Nie posiada stabilizacji. Był najtańszym modelem GFX wśród modeli już nieprodukowanych.

GFX 50s (50 megapikseli) – bardzo poważny model obecnie możliwy do nabycia tylko na rynku sprzętu używanego. Wyjątkowo dobrze zbudowany pod względem mechanicznym. W momencie premiery posiadał absolutnie topowe rozwiązania, które sprawiają, że wciąż może stanowić bardzo ciekawą i tanią alternatywę wejścia w system GFX. Zdejmowany wizjer, który poprzez adapter kątowy umożliwia pracę z korpusem pod różnymi kątami. To jeden z największych atutów, ale nie mniej ważnym aspektem jest dołączany grip do pracy z kadrami pionowymi. Jeden z najlepiej zaprojektowanych gripów pionowych na świecie. Możliwość podpinania go podczas realizacji konkretnego projektu to duży atut. Grip, jak i cały korpus, są bardzo dobrze zbudowane mechanicznie. Co ciekawe wyjmowanie akumulatorów odbywa się z boku, co nie komplikuje pracy z kamerą na statywie. Posiada unikalną w całym systemie GFX pracę w oparciu o ustawienia parametrów na pokrętłach mechanicznych, co pozwala ocenić wstępne ustawienia nawet przed włączeniem aparatu. Wciąż bardzo ciekawa alternatywa wejścia w system. Zasilany akumulatorem NP-T125. Posiada możliwość nagrywania filmów HD. Nie posiada stabilizacji. Kosztował ponad 36 000 złotych w dniu premiery.

GFX 100 (100 megapixeli) – najbardziej zaawansowany model spośród grona kamer już niedostępnych na rynku pierwotnym. Wprowadzał serię GFX w świat 100 megapikselowych fotografii, będąc najnowocześniejszym aparatem na świecie oferującym największa rozdzielczość z matrycy 44×33 mm. Totalnie profesjonalny, bardzo solidnie zbudowany w oparciu o trójwarstwowy szkielet, który daje niesamowitą sztywność konstrukcji i mistrzowskie odprowadzanie ciepła z korpusu. Zintegrowany na stałe z gripem do zdjęć pionowych ma możliwość zasilania z dwóch akumulatorów NP-T125. Konstrukcja wciąż nowoczesna ze zdejmowanym wizjerem o rozdzielczości 5 mln pikseli stanowi bardzo mocną bazę do pracy w systemie GFX. Nagrywa filmy 4K w 30p, nie przegrzewając się w czasie pracy i posiadając przy tym, bardzo wysokiej jakości moduł audio. Stabilny w pracy na statywie w trybie MultiShot 400 megapikseli. Posiada wbudowaną stabilizację matrycy a system zawieszenia matrycy i migawki uchodzą ciągle za inżynierskie arcydzieło. Posiada możliwość pracy w 16 bitowej głębi kolorów. To najdroższy model GFX jaki wyprodukowano – w dniu premiery szacowany na 10 000 dolarów.

CHARAKTERYSTYKA OBIEKTYWÓW

Przede wszystkim należy przypomnieć, że wszystkie firmowe szkła do systemu GF, prezentują bardzo wysoki, profesjonalny poziom. Różnią się przeznaczeniem, zastosowaniem, ergonomią i możliwościami, ale wszystkie są bardzo wysokiej jakości optycznej. W dodatku funkcja LMO w korpusie dba o automatyczną korekcje takich wad jak dyfrakcja, dystorsja i winietowanie.

OBIEKTYWY NA WEJŚCIE W SYSTEM

Fujinon GF 35-70 mm F4.5-5.6 – Najtańsza i najbardziej uniwersalna konstrukcja w systemie GFX. Obiektyw poziomu wejściowego. Niska cena wynika jedynie z faktu zastosowania zwykłego silnika AF, stosunkowo niskiej jasności i wyeliminowania pierścienia przysłony. Optycznie prezentuje bardzo wysoki poziom. Jest lekki i mały, ponieważ, aby zaczął pracować należy wysunąć go przez obrót pierścienia zmiany ogniskowej do pozycji roboczej. Jest to najlepsza propozycja „na start”, którą można używać na każdym korpusie GFX (nawet 100 megapikselowym), bez obaw o jakość. Jeśli ktoś planuje w późniejszym czasie, oprzeć system o obiektywy stałoogniskowe, to właśnie nabycie tego obiektywu, może sprawić, że nigdy nie będzie potrzebować innego obiektywu zoom, mając już uniwersalny obiektyw tego typu w kolekcji.

Fujinon GF 50 mm F3.5 – To wyjątkowej jakości obiektyw o niepozornym wyglądzie. Krótki i wyposażony w aluminiową osłonę przeciwsłoneczną, nie powoduje ciążenia zestawu aparat+obiektyw, ku przodowi. Każdy GFX z tym obiektywem zamienia się w bardzo lekki i wygodny zestaw. Wygodny także pod względem generowanego obrazu, ponieważ jest ekwiwalentem 40 mm w formacie FF. Uniwersalność ogniskowej i lekko Zeissowska plastyka z bardzo delikatnym winietowaniem potrafią zauroczyć. Wysoka rozdzielczość jest zasługą skomplikowanej budowy optycznej. Zastosowanie superszybkiego silnika liniowego powoduje, że jest to absolutnie obiektyw pierwszego wyboru, dla każdego posiadacza systemu. Zwłaszcza dla reportażystów.

WYBRANE OBIEKTYWY GF

Fujinon GF 23 mm F4 – To ekwiwalent ogniskowej 18 mm w FF. Najostrzejszy super szerokokątny obiektyw w systemie GFX. Idealne rozwiązanie ostateczne dla twórców związanych z fotografią krajobrazową, podróżniczą, architektury i wnętrz. Jakość tego obiektywu pozwala cieszyć się detalem, nawet w ujęciach z dużych dystansów, gdzie to właśnie najmniejsze elementy (np. widziane z daleka listki drzew), potrafią pokazać wyższość systemu GFX nad systemami FF, w których takie elementy zlewają się, tracąc ostrość.

Fujinon GF 30 mm F3.5 – Szeroki kąt z prawdziwego zdarzenia. Ekwiwalent ogniskowej 24 mm w FF), ale o ponad przeciętnej ostrości i kontraście. Ponieważ ostrzy tylko jedna grupa soczewek jest to konstrukcja pracująca bardzo szybko. Jeżeli nie potrzebujemy ekstremalnie szerokich kątów, ale chcemy poszerzyć perspektywę bez strat jakościowych, to ten obiektyw będzie bardzo dobrym wyborem.

Fujinon GF 45 mm F2.8 – Ekwiwalent 35 mm w FF, do formatu średniego wnosi wysokiej klasy plastykę i ostrość. Niewielki rozmiarowo i lekki, daje możliwość fotografowania z wyraźniejszym obrazowaniem tła.

Fujinon GF 63 mm F2.8 – Obiektyw jasny i bardzo wysokiej jakości. Posiada unikalną cechę separowania planów, jak na ekwiwalent 50 mm przystało, tyle że, tu separacja związana jest z bardzo dużą ostrością i rozdzielczością, powiązaną z planaro podobnymi rozmyciami. Obiektyw jest jednym z pierwszych w systemie i ostrzenie odbywa się poprzez ruch całego tubus (obiektyw zmienia długość). Nie każdy reportażysta go doceni, ponieważ nie jest superszybki, ale każdy, komu zależy na jakości obrazu, zachowuje go w swym arsenale szkieł, ponieważ wyjątkowa jakość optyczna wiąże się z nieco wyborczą, lekko dłuższa ogniskową standardową.

Fujinon GF 55 mm F1.7 – Absolutny top nie tylko w tym systemie, ale w ogóle najlepszy obiektyw standardowy w średnim formacie. Najjaśniejszy standard w systemie GFX. Najlepszy pod względem jakości obrazu, rozdzielczości i mikrokontrastu, możliwości stosowania małej głębi ostrości i wyśrubowanych osiągów po przymknięciu przysłony. Idealnie standardowa ogniskowa będąca ekwiwalentem 44 mm dla FF, idealnie sprawdza się jako ogniskowa uniwersalna. Każdy fotografujący i filmujący w systemie GFX powinien zaopatrzyć się w ten obiektyw prędzej czy później, ponieważ to właśnie to szkło w najlepszym stopniu pokazuje przewagę systemu GF nad FF. Efemeryczna głębia ostrości, idealnie separuje plany, co w połączeniu z w miarę szeroką ogniskową daje łatwo dostępną, większą jakość, nawet na w pełni otwartej przysłonie. Odpowiednika tego obiektywu brak w innych systemach średnioformatowych.

Fujinon GF 80 mm F1.7 – Zewnętrznie brat bliźniak obiektywu 55 mm, posiadający jednak zdecydowanie węższy kąt widzenia. Jego ogniskowa (ekwiwalent 63 mm w FF), w połączeniu ze średnioformatową proporcją obrazu 3:2 sprawia, że to idealny obiektyw portretowy. Fotografowane twarze zachowują swą plastyczność, ponieważ nie są nadmiernie kompresowane perspektywicznie. To właśnie ta cecha sprawia, że nadaje się także do portretu w studio. Duża jasność i maleńka głębia ostrości sprawiają, że świetnie nadaje się do wszystkiego jako długi standard, ale w portrecie potrafi pokazać swą bardzo delikatną naturę budowanego obrazu. Wybitne szkło, którego konkurencja ze szkłami 80 mm F1.9 może tylko pozazdrościć.

Fujinon GF 110 mm F2 – Najlepszy, uniwersalny obiektyw długoogniskowy w systemie. Piękne rozmycia. Szybki, liniowy silnik AF. Ekwiwalent ogniskowej 87 mm, nie jest bardzo długim obiektywem a równocześnie jednym z najdłuższych do portretu bez efektu nadmiernej kompensacji. Obiektyw bardzo wysokiej jakości, przez wielu uznawany za najlepszy obiektyw tele w średnim formacie. Gładkie rozmycia pięknie podkreślają idealnie ostry pierwszy plan.

Fujinon GF 120 F4 Macro – wybitnie ostry obiektyw do zastosowań makro. Wbudowana stabilizacja pozwala na fotografowanie z niewielkich odległości w absolutnie najwyższej jakości. Mikrokontrast tego obiektywu stawia go w rzędzie najlepszych obiektywów tego typu na świecie, chociaż deklasuje pod względem jakości wszystkie inne konstrukcje średnioformatowe.

Fujinon GF 250 mm F4 – Ekwiwalent ogniskowej dla FF – 198 mm, to już prawdziwy, rasowy teleobiektyw, który dzięki stabilizacji i systemowi selektorów zakresu ostrości potrafi być szybkim (wszak napędzanym cichym liniowym silnikiem) teleobiektywem o dużej kompresji perspektywy, odcinającym od tła główny obiekt zdjęcia. Jakość najwyższa z możliwych w tym bardzo wysoki kontrast. Tak długiego obiektywu nie ma w swym portfolio konkurencja. Daje to systemowi GFX sporą przewagę. Obiektyw można stosować z telekonwerterem 1.4x, uzyskując ogniskową 350 mm.

Fujinon GF 500 mm F5.6 – Absolutny top jakościowy. Z drugiej strony to obiektyw, który otwiera systemowi GFX drogę do zamkniętych dla tego systemu obszarów fotografii. Fotografia sportowa, przyrodnicza, to tylko podstawowe, nowe pola wykorzystania. Ekwiwalent 396 mm dla matryc FF pozwala na kadrowanie w fotografii krajobrazowej, podróżniczej czy w fotografii architektury. Wszystko to ze stabilizacją obrazu. Takiej ogniskowej nie ma, żaden współczesny średni format.

OBIEKTYWY SPECJALNE

Fujinon GF 30 mm F5.6 T/S – Obiektyw z pochyłem/przesuwem i obrotami osi optycznej, posiadający nieprawdopodobną rozdzielczość i bardzo szerokie pole obrazowe z tyłu, co umożliwia realizację właściwie każdego zamierzenia z takich dziedzin fotografii, jak wnętrza, architektura i krajobraz. Co ciekawe poza korekcją perspektywy umożliwia wielokrotne naświetlenie z przesunięciem matrycy, co daje bardzo duże możliwości panoramowania w niespotykanej rozdzielczości.

Fujinon GF 110 mm F5.6 T/S Macro – Jeden z najlepszych pod względem jakości obiektywów macro na świecie. Dodatkowo wykonany w technologii pozwalającej pokryć bardzo szerokie pole obrazowe, przekraczające wielkość czujnika i to do tego z możliwością pokłonów, przesuwów i obrotów osi optycznej. Absolutny niezbędnik dla fotografa reklamowego, produktowego i portrecisty kreatywnego.

GFX W ZASTOSOWANIACH FILMOWYCH

W systemie GFX bardzo niedocenianą funkcjonalnością, która w modelu GFX 100 i 100s była już obecna, chociaż w pełni funkcjonalna była jedynie w GFX 100 (nielimitowany czas nagrań ze względu na genialne odprowadzanie ciepła) jest opcja rejestracji filmów. GFX 100/100s/100sII potrafią nagrywać obraz w rozdzielczości 4k 30p, co sprawia, że przy tej wielkości matrycy oferują nieznaną nawet z pełnej klatki plastykę.
Totalną kamerą filmową w systemie jest hybrydowy, ultraprofesjonalny GFX 100 II, którego opcje filmowe są rozbudowane do granic możliwości. Kodeki do grania na wewnętrznej karcie sięgają ProRess 422 HQ przy rejestracji w DCI 4K 17:9 60p z pełnej szerokości klatki średnioformatowej. Formaty VV/Premista, FF oraz Anamorficzne FF są obecne. Szczytem jest cropowany, ale szerszy niż pełna klatka format 8K 30p. Nagrywanie RAW-ów filmowych na nagrywarki zewnętrzne po HDMI i rejestracja długich materiałów na dyskach zewnętrznych przez USB-C to tylko ciągle ułamek możliwości tego urządzenia.