Nasza redakcja słynie z tego, że nie publikuje materiałów zamówionych przez dystrybutorów, a jedynie sama wybiera te pozycje rynkowe, które mają potencjał podnosić jakość warsztatu twórców fotografii i video. Nasze wybory stoją czasami w kontrze do tego co głoszą inne media. To właśnie dlatego portal Megaobraz, tak mocno wspiera średni format, który obecnie jest wyznacznikiem jakości w fotografii.
Obiektyw Venus Optics Laowa APO Macro Cine 100 mm T2.9 jest właśnie takim wyborem. Początkowo zwrócił na niego uwagę nasz redaktor naczelny. Potem zobaczyliśmy, co ten obiektyw potrafi. Na koniec musieliśmy zgodzić się z opinią Macieja Taichmana, że obiektyw absolutnie “wymiata”.
Po pierwsze macro to bardzo specjalistyczne zastosowanie, które wymusza na obiektywach zastosowanie bardzo wyrafinowanych technologii. Na ogół systemowe rozwiązanie oferują maksymalnie 2-3 obiektywy makro. Venus Optics od początku mocno specjalizował się w makro i ma na tym polu duże doświadczenie. Wiele konstrukcji Laowa zyskało już aprobatę użytkowników. Takim obiektywem jest obiektyw peryskopowy tej firmy używany w bardzo wysokobudżetowych produkcjach i goszczący w większości kinowych rentami na świecie. Jednak ten obiektyw ciągle pozostaje nieznany, chociaż jego możliwości są szokujące. Szokujące zwłaszcza dlatego, że posiada wyjątkową ostrość, która nadaje się nawet do pracy ze średnioformatowymi matrycami 100 mega pixeli, nie okazując w żadnym stopniu wad optycznych! To dotyczy fotografii! tymczasem ten obiektyw to szkło kinowe, które może służyć do rejestracji materiału wideo w dużych zbliżeniach. To właśnie w kinie obiektywy makro “mają pod górkę”. Dlaczego?
Przede wszystkim dlatego, że obiektyw kinowy nie powinien “oddychać” w miarę ostrzenia, to znaczy nie powinien zwiększać rozmiaru firmowanego przedmiotu, co na ogół dzieje się, gdy obiektyw makro zmienia odległość przedmiotową, zmieniając tym samym ogniskową. Tu tak się nie dzieje. Ostrzenie jest procesem wewnętrznym, co bardzo ułatwia stosowanie obiektywu, który ostrzy od odległości ok. 8 cm od przedniej soczewki, aż do nieskończoności. Przedni element i tylni są nieruchome. Mechanika bardzo odpowiednio stawia opór naszym palcom lub jeszcze lepiej zębatkom follow focusa. Ostrzenie jest płynne (240 stopni kąt obrotu) i bardzo pięknie przechodzi od ostrości do rozmycia. Za same aksamitne rozmycia odpowiada 13 lamelek przysłony. Obiektyw waży ponad 900 g i jest konstrukcją całkowicie metalową, APO chromatyczną zbudowaną z 12 elementów w 10 grupach. Skala odwzorowania to 2:1 czyli naprawdę solidna makro a takiej skali odwzorowania trudno szukać w innych konstrukcjach APO chromatycznych.
Ważną cechą jest obecność podpory montażowej, która poprawia ergonomię pracy w filmie przy wsparciu na rigu kamerowym. Co ciekawe obiektyw jak na konstrukcję kinową ma niecodzienne rozwiązanie w postaci istniejącego 77 milimetrowego gwintu filtra. Często twórcy optyki kinowej ograniczają się do zachowania średnicy korpusu z przodu w którymś z kinowych standardów (np. 82 mm), aby dało się montować matte box. Tu możemy spokojnie wkręcić przejściówkę do profesjonalnej osłony filmowej.
Te cechy, jak i fakt płynnej zmiany przysłony, powodują, że obiektyw przeznaczony jest do pracy w produkcji reklam, ujęciach produktów a nawet w kinematografii dokumentalnej czy fabularnej.
Ważną cechą jest obecność podpory montażowej, która poprawia ergonomię pracy w filmie przy wsparciu na rigu kamerowym. Co ciekawe obiektyw jak na konstrukcję kinową ma niecodzienne rozwiązanie w postaci istniejącego 77 milimetrowego gwintu filtra. Często twórcy optyki kinowej ograniczają się do zachowania średnicy korpusu z przodu w którymś z kinowych standardów (np. 82 mm), aby dało się montować matte box. Tu możemy spokojnie wkręcić przejściówkę do profesjonalnej osłony filmowej.
Te cechy, jak i fakt płynnej zmiany przysłony, powodują, że obiektyw przeznaczony jest do pracy w produkcji reklam, w ujęciach produktów, a nawet w kinematografii dokumentalnej czy fabularnej. Obiektyw kosztuje 5199 zł, bez względu na mocowanie. Dostępny jest w wersji kinowej z mocowaniami Arri PL, Sony E, Canon EF, Canon R i Leica L.