Używanie precyzyjnych instrumentów pomiarowych jest ważne zawsze tam, gdzie w grę wchodzi precyzyjne odwzorowanie rzeczywistości. Nasze nowoczesne kamery są obarczone błędami oprogramowania analizującego warunki zewnętrzne i bardzo często zawodzą, dając niepoprawne odczyty i ustawienia. Nie trzeba przypominać jak bardzo problematyczne może być zdanie się na pomiar światła odbitego od fotografowanej sceny przez matrycę aparatu. Dążenie do szarości 18%, na jakie nastawiona jest większość kamer, powoduje zachwiania zawsze tam, gdzie fotografowany czy filmowany obiekt odstaje od owej szarości. Biała sukienka na białym tle czy czarny kot na stercie węgla stały się wzorcami takich sytuacji. Te pozornie ciężkie sytuacje da się łatwo obejść, mierząc światłomierzem światło padające na obiekt. Uzyskujemy wówczas właściwe parametry ekspozycji.

Podobne zafałszowania tylko znacznie dalej idące serwują nam wbudowane systemy analizy balansu bieli. Tu już mamy do czynienia z prawdziwą dowolnością producentów i zaimplementowanych rozwiązań, które czasami skrajnie różnie interpretują tę samą scenę.

To tylko zasygnalizowany problem. Chcecie więcej? Proszę bardzo.

Chcecie zakupić kolejne źródło światła. Na jakie parametry zwracać uwagę? Jakich danych szukać? To nie jest takie oczywiste.

Inna sytuacja. Macie już jedną lampę i postanawiacie dokupić drugą. Pierwsza jednak używana była już 3 lata. Czy dają takie samo światło?

Plan filmowy, dwie kamery, wiele źródeł światła – jak ustawić temperaturę barwową? Czy wprowadzać korektę? Może zastosować filtr żelowy na źródle światła? Tak. Może. Jaki jednak filtr? Jaka korekcja? Jaka jest temperatura barwowa? Jakie są składniki widma naszych lamp? Czy zreprodukują każdy kolor? No właśnie. Takich pytań można by mnożyć, a odpowiedź jest jedna – należy posłużyć się przyrządem pomiarowym. Jednym z takich urządzeń jest kolorymetr lub jak kto woli spektrometr Sekonic C-800 SpectroMaster.

Jedno urządzenie posługuje się wieloma parametrami pomiarów. Analizuje widmo, porównuje wyniki, zapisuje do pamięci i mega precyzyjnie wskazuje temperaturę barwową i jakość źródła światła. Jak bardzo jest to urządzenie precyzyjne – zobaczyć możecie na kolejnym filmie, w którym nasz redaktor naczelny opisuje działanie tego urządzenia, omawia parametry, którymi posługują się producenci lamp, aby nas wprowadzić w błąd i skupia się na odkrywaniu świata pomiarów spektrum widma. To długi i bardzo edukacyjny odcinek o urządzeniu, które powinni mieć na planach zdjęciowych ambitni profesjonaliści, oświetleniowcy planów filmowych i asystenci kamer oraz ci wszyscy, którzy zawodowo mierzą natężenie światła w pomieszczeniach firm, salonów sprzedaży czy wystaw sklepowych. Maciej zauważa, że dopiero kontakt z tak precyzyjnym miernikiem, pozwala nam zrozumieć, jak mało wiemy o świetle.

Sekonic C-800 SpectroMaster to świetne urządzenie mierzące wszystkie rodzaje źródeł światła (flesz, halogen, ciągłe, LED, HMI i dzienne) – możemy zobaczyć i kupić między innymi w sklepie 6×7 Fotografia Profesjonalna w Warszawie przy ulicy Rudzkiej – a przynajmniej tam ostatnio go widzieliśmy.