Sachtler Flowtech 75 Ace XL MS II – NAJLEPSZY STATYW ŚWIATA?

Tu należy uściślić, że tak naprawdę to najtańszy z najlepszych statywów marki Sachtler. Jest tani jak na produkt najbardziej chyba renomowanej firmy w branży statywów – zwłaszcza filmowych. Tak filmowych. My zaś chcemy postawić karkołomną tezę, że system Flowtech (czyli sam statyw), jest najlepszą na świecie platformą statywową do ciężkiej i wymagającej pracy,  zarówno w fotografii, jak i w filmie. To właśnie nogi statywu Flowtech podbiły serca i portfele najbardziej wymagających użytkowników na całym świecie. To nas nie dziwi, bowiem statyw eliminuje jedną z największych bolączek wszystkich statywów czyli potrzebę regulacji stopnia rozłożenia długości nóg, zaciskami umieszczonymi na kilku wysokościach. Kto raz musiał podtrzymywać zamocowany na statywie sprzęt, schylając się równocześnie do każdej nogi, i każdego z zacisków osobno, ten wie, jak wielki atut ma w sobie ta konstrukcja. Wysokość rozłożenia statywu regulujemy tylko trzema dużymi, zatrzaskami położonymi u szczytu jarzma statywowego. Jeszcze nigdy regulacja wysokości statywu nie była tak łatwa.

System Flowtech to opatentowany mechanizm pozwalający na swobodną regulację długości karbonowych nóg statywu, będących tak naprawdę hybrydą zwykłej konstrukcji teleskopowej z karbonu z tradycyjną konstrukcją statywu video, w której nogi zbudowane są z dwóch równoległych rurek (i na ogół kilku stopni teleskopowo wsuwanych). Flowtech występuje w dwu odmianach z misą na półkulę poziomująca 75 mm i 100 mm. 

To właśnie statyw a nie zestaw z głowicą Ace XL II jest tak naprawdę najlepsza na świcie bazą pod wybraną głowicę. Może być stosowany w fotografii (tu odsyłamy do ciekawego artykułu, który tłumaczy sens tego zastosowania), ale jego podstawowym przeznaczeniem są zastosowania video. Dodać należy, że o klasie tego rozwiązania świadczy fakt zastosowania tych samych nóg Flowtech z głowicami do dużych obciążeń, kosztującymi nawet ponad 50 tysięcy złotych. Od tego jaką założymy głowicę, zależeć będzie nasze zastosowanie. Nogi statywu robią różnicę!

Jak pisze sam producent “flowtech® posiada unikalne hamulce szybkiego zwalniania umieszczone w górnej części statywu, które umożliwiają operatorom kamer łatwe rozmieszczenie i regulację statywu w jednej chwili. Wszystkie nogi statywu mogą być rozmieszczone jednocześnie i mogą szybko dostosować się do potrzebnej wysokości i powierzchni podłoża – eliminując potrzebę pochylania się lub ręcznej regulacji wielu hamulców na każdej nodze."

Sam przekrój nóg karbonowych oparty jest o  unikalny profil z włókna węglowego, co  sprawia, że flowtech® jest lekki i łatwy w transporcie. Jest ergonomicznie zaprojektowany, aby wygodnie spoczywać na ramieniu operatora kamery, a zamki magnetyczne oferują łatwą, szybką metodę blokowania nóg podczas transportu. Wyjątkowa sztywność skrętna zapewnia, że statyw nie skręca się podczas ruchów panoramowania.

Prezentowany tu statyw Flowtech 75 MS waży 2.9 kg bez rozpórki środkowej i 3,5 kg z rozpórką (jedną z najbardziej solidnych jaką mieliśmy okazje testować),  oferując udźwig 20 kg. Długość po złożeniu to 68 cm. Wysokość po rozłożeniu z rozpórką środkową to minimalnie 63 cm i maksymalnie 157 cm. Bez rozpórki statyw można rozkładać, osiągając wysokość minimalną 26 cm i maksymalną 153 cm. Nogi statywu mogą być rozłożone zupełnie na płasko, w czym pomocne są zarówno przegubowo mocowane stopki, jak i punkty podparcia na wewnętrznej stronie nóg, tuż przy jarzmie statywowym, które opierają się o podłoże.

Prezentowany tu zestaw dostępny jest wraz z głowicą video Ace XL II. Jest to głowica o wadze 1.7 kg, pozwalająca na udźwig 8 kg. Przeciwwaga działa w zakresie 9 stopni + 0, opory na przechyle i panoramie działają w zakresie 3 + 0. Głowica pracuje w zakresie nachylenia od 90 stopni do – 75 stopni. Wykonana jest bardzo solidnie, a jej obudowa to lekki kompozyt. Precyzja działania jest realizowana bardzo konsekwentnie i jakość układu mechanicznego “czuć" od pierwszego momentu.

Dodać należy, że sama głowica kosztuje około 3000 złotych. Jej zakup w zestawie ze statywem, to prawdziwy bonus. Prezentowany zestaw można nabyć już za 6950 zł! Przy czym same nogi statywu kosztują ponad 7000 zł, jeśli zdecydujemy się na ich zakup bez głowicy.

Tu ważna uwaga. Głowice video, zwłaszcza te lepsze, są chętnie wykorzystywane przez fotografów, którzy potrzebują przede wszystkich wypoziomowanych ujęć, oraz tych, którzy używają ciężkiego sprzętu lub długich obiektywów o sporej masie i gabarytach. Głowica video poziomowana jest na półkuli, a pochył i obrót, to zakres jakiego oczekujemy w fotografii reklamowej, produktowej, portrecie, wnętrzach, architekturze czy krajobrazach. Wystarczy na płytce statywu zamocować poprzeczne mocowanie Arca Swiss, a sprzęt wyposażyć w płytkę L-kształtną aby móc pracować w pełnym zakresie pracy sprzętu w pionie i poziomie. To bardzo popularne na świecie zastosowanie wśród twórców hybrydowych, zajmujących się video i fotografią.

Statyw sprzedawany jest obecnie w zestawie z bardzo solidnie wykonaną torbą, której grube ścianki, miękko wyściełane z jednej strony utrzymują sztywność prostokątnej w przekroju konstrukcji, z drugiej zabezpieczają statyw w transporcie. Na uwagę zasługuje zarówno system łączenia dwóch uchwytów do przenoszenia (rewelacja), jak i naramienny pas z amortyzowaną, solidną poduszką na ramię.

Podsumowując jest to statyw, który wraz z bardzo dużym obciążeniem może być w sposób łatwy ustawiany na dowolnej wysokości, eliminując niewygodne schylanie się w celu regulacji wysokości. System opatentowanych rozwiązań sprawia, że jest to najnowocześniejszy statyw, z jakim pracowaliśmy. 

Należy pamiętać, że solidność wyrobów Sachtlera jest niekwestionowanym, najwyższym standardem w świecie produkcji filmowych i telewizyjnych. To najtańszy zestaw oparty o system Flowtech. System, który w zastosowaniach video powinien być używany z głowicami systemu Activ, który zrewolucjonizował sposób montażu i poziomowania głowic video w misach poziomujących, zwłaszcza zaś usprawnił tak popularne ostatnio montowanie bezpośrednio na statywie sliderów i ich szybką zamianę z głowicą. To bardzo poprawia wygodę pracy w terenie. Wygodę i szybkość.

Po zamontowaniu w misie poziomującej półkuli z płaską bazą, możemy umieścić na niej dowolna głowicę fotograficzną. To właśnie tak wykorzystany zestaw staje się najlepszym statywem do trudnych i wymagających sesji, zwłaszcza ze sprzętem średnioformatowym.