Ten materiał, to nie żart. Każdy system oferuje swoją niezrównaną optykę, która wraz z korpusami generuje określony poziom rozdzielczości finalnego materiału. Tymczasem wiadomo, że od kilku lat obiektywy Voigtlander APO Lanthar osiągnęły niespotykany poziom rozdzielczości, ostrości i mikrokonprastu. Po testach obiektywów APO Lanthar 2 65, niektóre redakcje portali oceniających jakość optyki zmuszone zostały do zweryfikowania poglądów i metod badawczych. Matryce nagle pokazywały znacznie większe rozdzielczości.
Nic dziwnego obiektyw nie posiadał jednej z największych wad optyki – aboraci chromatycznej. Potem pojawiły się następne ogniskowe. Wszystkie spójne w jakości obrazu. Rysujące w najwyższej rozdzielczości już od otwartej przysłony. Systemy, do których produkuje się APO Lanthary, mogą czuć się jak zwycięzcy. Obecnie takim zwycięzcą został Nikon, do którego możemy zastosować obiektywy wspierające EXIF, stabilizację, współpracę z automatyką naświetlania i wspomaganie manualnej ostrości. Dostępne są obiektywy APO Lanthar 2/35, APO Lanthar 2/50 i APO Lanthar 2/65. Wszystkie niezrównane w kategorii ostrość. Są tak ostre, że nie trzeba nigdy w programach graficznych wyostrzać obrazu. Przyznacie sami, że to coś mówi o tych konstrukcjach.
Budowa tych obiektywów to absolutna klasyka mechanicznych, nowoczesnych układów optycznych. Odpowiednie helikoidy i krzywki regulują proces przesuwu grup soczewek wewnątrz korpusu z aksamitnym oporem, ale jednak z oporem, który uniemożliwia łatwe “przejechanie” punktu ostrości. Solidna budowa i wrażenie kumulacji masy wynika z metalu użytego do konstrukcji i z dużej ilości szkła optycznego we wnętrzu. Mimo przysłony F2, nie mamy tu dużych elementów przednich. Wszystkie soczewki układu są mniej więcej tej samej średnicy. Dodajmy, że część grup soczewek to pływające układy, które powodują uzyskanie takich samych rezultatów bez względu na odległość od głównego obiektu zdjęcia.
To właśnie ta cecha sprawia, że obiektywy APO Lanthar trudne są do zrozumienia. Słowo Makro w nazwie może zniechęcać, tymczasem idealny obraz o bardzo wysokiej rozdzielczości rysowany jest na każdej odległości. Tak więc bez względu na tematykę fotografii uzyskujemy najwyższą jakość w każdych warunkach i na każdym dystansie. Ostrość to cecha nadrzędną tych konstrukcji. Drugą jest mikrokontrast i szczegółowość detali wynikająca z rozdzielczości. Tych obrazów nie da się pomylić i pod tym względem to najlepsze 35-ki, 50-ki i 65-ki wśród wszystkich dostępnych na rynku.
Jeśli ciągle używasz systemu AF i bez niego nie wyobrażasz sobie życia, to zrezygnuj z patrzenia się na APO Lanthary łakomym okiem. Jednak jeśli stawiasz na jakość, a automatyczną ostrość możesz “poświęcić” na rzecz ostrości ekstremalnej, to dobrze trafiłeś. To po prostu najlepsze pod względem jakości oferowanego obrazu obiektywy pełnoklatkowe na świecie. Duża ilość elementów asferycznych i wysokogatunkowych szkieł o anormalnej dyspersji sprawia, że budzą szacunek. Uzyskiwany obraz zaskakuje swą jakością już od pierwszego użycia.
APO LANTHAR 2 35 zbudowany jest z 11 soczewek w 9 grupach w tym dwie obustronnie asferyczne i pięć o anormalnej dyspersji. Waga 360 g, długość 70 mm średnica 67 mm. Mocowanie filtra 52 mm. 12 lamelek przysłony.
APO LANTHAR 2 50 zbudowany jest z 10 soczewek w 8 grupach w tym dwie obustronnie asferyczne i pięć o anormalnej dyspersji. Waga 347g, długość 64 mm średnica 67 mm. Mocowanie filtra 52 mm. 12 lamelek przysłony.
APO LANTHAR 2 65 zbudowany jest z 10 soczewek w 8 grupach w tym dwie obustronnie asferyczne i pięć o anormalnej dyspersji. Waga 618g, długość 89 mm średnica 78 mm. Mocowanie filtra 67 mm. 10 lamelek przysłony.