Newell Air Artha XL – uniwersalne źródło światła

Firma Newell kojarzy nam się przede wszystkim z produkcją akumulatorów wysokiej jakości, które słyną z wysokiego stopnia współpracy ze sprzętem oryginalnym. Dzięki wysokiej jakości produktom firma wyrobiła sobie na rynku bardzo dobrą pozycję, stając się synonimem dobrego, sprawnego akumulatora. To dobry punkt wyjścia do ekspansji w kierunku innych urządzeń potrzebnych na rynku filmowym i fotograficznym. Takie akcesoria jak ładowarki, to tylko początek ekspansji. Firma ostatnio zaprezentowała bardzo ciekawe oświetlenie ledowe, na które zwróciliśmy uwagę. Lampa Newell Air Artha XL, to produkt wyjątkowo udany, łączący w sobie kilka cech, które skupione w jednym produkcie, potrafią zaskoczyć funkcjonalnością.

Wyprzedzając nieco, wnioski musimy zaznaczyć, że lampa doskonale nadaje się do profesjonalnej pracy i jeszcze przed zakończeniem testu zapragnęliśmy zakupić ją do redakcji. Dawno nie spotkaliśmy tak dobrego produktu oświetleniowego. Dobrego to znaczy wszechstronnego i wygodnego w użyciu. Ta wszechstronność i wygoda nie są dostrzegalne po analizie danych technicznych produktu. Suma pozytywów tworzy nową jakość.

Lampa posiada 180 diod led świecących z temperaturą 5600 K i 180 diod led świecących z temperaturą 3200 K. W zakresie wymienionym, czyli od 5600 K do 3200 K możliwa jest płynna regulacja zmiany temperatury barwowej. Natężenie światła wynosi 1800 luksów mierzonych z 1 m. Maksymalna moc to 70 W, czyli jak na źródło led całkiem sporo. Współczynnik wierności barw CRI jest większy niż 95. Lampa ma średnicę 548 mm i waży 3320 g, jej grubość to 38 mm, przy czym lampa jest tak gruba tylko w miejscu, w którym znajduje się elektronika i elementy sterujące. Lampa ma formę płaskiego okręgu, którego metalowa obudowa jest jednocześnie radiatorem. Radiatorem, którego tak naprawdę lampa nie potrzebuje dlatego, że nagrzewa się bardzo umiarkowanie i nawet po dłuższej pracy jest tylko lekko ciepła. Lampa zamocowana jest na półokrągłym uchwycie przystosowanym do mocowania w standardowych gniazdach statywów oświetleniowych. Posiada regulowaną możliwość zablokowania w dowolnej pozycji. Sterowanie ograniczone jest tylko do trzech przycisków, którymi regulujemy moc światła, temperaturę barwową i przynależność do grupy lamp. Dołączony do zestawu pilot umożliwia sprawne regulowanie pracą lampy na odległość, ale nie to jest najważniejsze. Możliwość sterowania grupą lamp sprawia, że można wyposażyć w te tanie lampy, studio produkcji filmowej nawet bardzo skomplikowane z oświetleniem podwieszanym na pantografach. Możemy wówczas uzyskać efektywność pracy dużego studia filmowego, gdzie np. część lamp ustawionych jest specjalnie pod oświetlenie efektowe i wywoływane jest poprzez wciśnięcie jednego przycisku.

Duża moc lampy to jej bardzo poważny atut. Lampa nadaje się znakomicie do produkcji filmowej, nie tylko z powodu braku wymuszonego chłodzenia. Lampa pracuje w absolutnej ciszy i nigdy nie uruchomi się w niej żaden wentylator. Jeszcze ważniejszą kwestią jest sposób świecenia, który jest konsekwencją założonej przez konstruktorów budowy. Lampa nie jest zbiorem diod zaopatrzonych w soczewki, które następnie jakąś postacią dyfuzora są zmiękczane, tylko cała powierzchnia świecąca lampy jest od razu płaską, matową, mleczną powierzchnią. Dzięki takiej budowie zaraz po wyjęciu z wygodnego futerału transportowego, mamy lampę gotową do pracy. Nie musimy myśleć o żadnych dyfuzorach, soft boxach, ani innych powierzchniach zmiękczających. Lampa świeci z bardzo wysoką kulturą panowania nad światłem. Cienie są miękkie i dzięki temu można oświetlać tą lampą produkty czy osoby, znajdujące się nawet bardzo blisko. To właśnie ta cecha, jaką jest brak konieczności, dodatkowego zmiękczenia spowodowała, że zainteresowaliśmy się tym produktem jako redakcja. Lampa jest bardzo tania, można by nawet zaryzykować stwierdzenie, że podejrzanie tania i przez to może nie być brana poważnie w planach zakupowych. Niesłusznie. To naprawdę wysokiej jakości produkt, który zdążyliśmy przetestować już w kilku sesjach nie tylko produktowych. Przy tym oświetleniu realizować będziemy następne produkcje. Dla filmowców ważnym aspektem jest to, że poza możliwością zasilania przez prąd zmienny, jest także możliwość zasilania akumulatorami v-lock. Ta unikalna cecha, pozwala myśleć o tym oświetleniu jako dodatkowym źródle światła w terenie. Zastosowanie standardowych akumulatorów to bardzo istotna funkcjonalność, idąca w parze z wyjątkową mobilnością. Mobilność wynika z tego, że lampa sprzedawana jest w kwadratowych, płaskich pokrowcach z wygodnymi uchwytami. Taka forma opakowania transportowego, o którą nie musimy się już martwić, sprawia, że jej transport i przewożenie nie stanowią problemu. Lampy można układać jedna na drugą w takich właśnie futerałach i wygodnie przewozić samochodem.

 

ne i dobrze reprodukuje kolory. Praca w studio z ustawioną temperaturą barwową i na lampie i w aparacie powoduje powstanie prawidłowo skorygowanych fotografii. Stosowanie lampy jako dodatkowego źródła światła, chociażby w celu zwiększenia kontrastu także jest wyjątkowo łatwe, ponieważ regulacja mocy i temperatury barwowej odbywa się płynnie. To umożliwia bardzo precyzyjne doświetlenie planu zdjęciowego.

W ofercie firmy znajdują się też mniejsze lampy o analogicznej budowie, jeszcze łatwiejsze w przenoszeniu, ale one nadają się zwłaszcza do fotografii produktowej. Do oświetlenia planu zdjęciowego z udziałem ludzi nadają się mniej przez swoje ograniczające gabaryty i nieco mniejszą moc świecenia. Mniejsze lampy mogą być również zasilane przez akumulatory, przy czym akumulatory do kamer z mocowaniem Sony.

Na koniec Zapraszamy na film, w którym nasz redaktor naczelny opisuje te lampy w bardziej wnikliwy sposób.