Do redakcji wpływały liczne maile z pytaniem o test aparatu pełnoklatkowego dla profesjonalisty. O test aparatu, który polecamy jako użytkownicy mający możliwość testowania przeróżnych konstrukcji. Czy nasze zdanie różnić się będzie od tego, co w sieci błyszczy obecnie i bryluje, zajmując najwyższe noty w rankingach? Otóż tak!
Wasze pytania doprecyzowywały, e powinna to być konstrukcja uniwersalna, równie dobrze radzącą sobie w video i w fotografii, przy czym w tym drugim medium musiała oferować wysoką jakość obrazu. Wymagania video nie sięgały do 8K i to ostatecznie zadecydowało. Nasz wybór uwzględnia kilka aspektów. Długowieczność sprzętu (zwłaszcza obiektywów), jakość wykonania, budowa mechaniczna, uszczelnienia – czyli to co ma wpływ na użytkowanie sprzętu w profesjonalnych, nieraz bardzo ciężkich warunkach. Ponadto ważna jest jakość generowanego przez matrycę obrazu oraz sprawność systemu AF i systemu pomiarowego światła ze szczególnym uwzględnieniem balansu bieli. Ostatnim aspektem oceny stał się system jako całość. Najlepszy to taki, który oferuje obiektywy natywne o najwyższej jakości. Ten ostatni punkt sprawił, że odrzuciliśmy inne flagowce o niesamowitych możliwościach, które zdecydowanie górują technologicznie, ale wykorzystają ich możliwości tylko fotografujący szybko poruszające się obiekty w tysiącach ekspozycji realizowanych w czasie jednej sesji. Nikon Z9, Canon R5 czy Sony A1 to absolutnie najlepsze konstrukcje na rynku, jeśli chodzi o aspekt szybkości i łatwości fotografowania. Nie ma tu wątpliwości. Nasz wybór jednak bierze pod uwagę jakość obrazu, który przy użyciu najlepszych, natywnych obiektywów zbliża się bardzo do tego, co oferują systemy średnioformatowe. Jeśli tak wysoka jakość idzie w parze z pancerną budową i solidnością wykonania, a do tego z elegancją – to nie może być wątpliwości!

Leica SL 2 – testowana przez nas onegdaj, teraz znowu wysunęła się w naszej redakcyjnej dyskusji na pierwsze miejsce. Zapamiętaliśmy z testowych sesji, jak łatwo się nią fotografowało i jaką jakość dały obiektywy Leica SL. Absolutnym topem okazał się zestaw obiektywów APO-Summicron o ogniskowych 28, 35, 50 i 75 mm. W tym systemie są jednak także bardzo wysokiej jakości obiektywy zmiennoogniskowe – Leica Vario-Elmarit-SL 24-90 f/2.8-4 ASPH., Leica Vario-Elmarit-SL 24-70 f/2.8 ASPH.,Leica APO-Vario-Elmarit-SL 90-280 f/2.8-4, Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 f/3.5-4.5 ASPH., które wręcz szokują jakością! Zwłaszcza na 47 mega pikselowe matrycy tego modelu.

Podsumowanie pozostawiliśmy Maciejowi, który zebrał swe wnioski w filmie, ale nadmienić musimy, że w redakcyjnej dyskusji doszło do sporu wokół cen, które zwykliśmy traktować jako wysokie. Tymczasem obiektyw zmiennoogniskowy Leica 24–70 f/2.8 mm Vario-Elmarit-SL ASPH. kosztuje 12 550 zł, stając się podstawą systemu, który z czasem możemy uzupełnić o stałki porażające jakością takie jak APO-Summicron 35 czy 75 mm, których ceny zaczynają się od 20 000 zł. Zestaw Leica SL2 + Leica Vario-Elmarit-SL 24–70 mm f/2.8 ASPH. Kosztuje 40 850 zł, więc wcale nie więcej niż korpusy konkurencji. Pamiętajmy, że to, co kupujemy za tę cenę to legendarna jakość obiektywów Leica. Dodać należy, że to właśnie w tym systemie istnieje najszerszy na świecie APO-chromat – o ogniskowej 28 mm, konstrukcja oferująca bezkompromisową rozdzielczość i jakość obrazu! Jakoś obrazowania tego systemu, lepsze niż u konkurencji menu i solidność kamery wyciętej z jednego bloku metalu dopełniają całości. Zainteresowanych odsyłamy do testu oraz artykułu o pracy obiektywów APO na tym korpusie. A tymczasem film, w którym Maciej pokazuje fotografie wykonane podczas spaceru tylko jednym obiektywem APO- Summicronem-SL 75 mm f/2 ASPH.