Na nasz rynek trafiły ostatnio wyroby firmy Deity Mirophones, która jest jednym z najmłodszych graczy na szerokim rynku akcesoriów audio dla twórców video. Firma powstała w 2018 roku, ale jej asortyment świadczy raczej nie o tym, że będzie ślepo naśladowała produkty konkurencji, lecz wytwarzać będzie urządzenia w przemyślany sposób ułatwiające prace. Jednym z ciekawszych urządzeń jest mikrofon V-Mic D4 Duo.

Miniaturowy mikrofon na kamerowy przeznaczony do filmujących bezlusterkowców i lustrzanek. Urządzenie jest lekkie i wykonane z aluminium. Dołączony krótki kabel spiralny typu jack 3,5 mm -jack 3,5 mm koloru żółtego pozwala na podpięcie do większości urządzeń rejestrujących.

Dlaczego to unikalne akcesorium? Po pierwsze są to dwa niezależne mikrofony – przedni i tylny, obydwa o charakterystyce kardioidalnej. Nie muszą być one dodatkowo zasilane baterią. Przełącznikiem na górze obudowy możemy włączać mikrofon przedni lub wymuszać działanie obydwu. Zapis odbywać się będzie jako zapis na dwóch ścieżkach!
Co więcej, mikrofon wyposażony został w gniazdo wejściowe jack 3,5 mm, które umożliwia podpięcie dodatkowego mikrofonu zewnętrznego np. krawatowego, który będzie działał zamiast tylnego i rejestrowany w dwóch kanałach.

Taki układ pozwala na równorzędne nagrywanie głosu sprzed, jak i zza kamery, co może się przydać podczas prowadzenia wywiadu i zadawania pytań. Mikrofon może służyć także jako rejestrator dźwięku z całego planu lub jako zapis tła. Większość mikrofonów o charakterystyce kardioidalnej zbiera dźwięk sprzed kamery, tu oczywiście można włączyć przedni mikrofon i wówczas tak właśnie zadziała D4 DUO. Jednak jeśli dodatkowo włączymy tylny mikrofon, możemy rejestrować dźwięk ze sfery przedniej i tylnej.

V-MIC D4 DUO jest wykonany bardzo solidnie i precyzyjnie, dorównując wyrobom najlepszych firm. Gdyby na korpusie mikrofonu było logo Rode czy Sennheiser przyjęlibyśmy to bez zdziwienia.

Mikrofon sprzedawany jest z gumowym zawieszeniem Rycote LYRE, montowanym na stopce lampy błyskowej. W zestawie znajdziemy kabel i dwie osłony przeciwwietrzne systemu Rycote, montowane przez system gumowych, miękkich nakładek. Całość urządzenia sprawia wrażenie bardzo dopracowanego.

Zakres częstotliwości 50Hz – 20 kHz
Czułość przedniego mikrofonu: –42±3dB re 1 V/Pa @ 1kHz
Czułość tylnego mikrofonu: –51±3dB re 1 V/Pa @ 1kHz
Średnica 21 mm długość 93,5 mm

Z pewnością wielu z Was zacznie się zastanawiać nad zastosowaniem tego mikrofonu. Nie zastąpi on mocowanego na tyczce mikrofonu kierunkowego. Jednak świetnie nada się do rejestracji tła i dźwięku z planu przy np. jednoczesnej rejestracji kanału tylnego jako zwykły komentarz z off`u – np. w rejestracjach pod YouTube, gdzie twórca pokazuje rzeczywistość i jednocześnie ją komentuje. Jeżeli chcemy, aby drugi kanał dawał jeszcze lepszy dźwięk, możemy, zamiast mikrofonu tylnego podłączyć mikrofon krawatowy lub nawet odbiornik bezprzewodowy. Wówczas precyzyjnie nagrany dźwięk na kanale tylnym będzie mógł być wyregulowany oddzielnie w stosunku do dźwięku tła na etapie postprodukcji. Mikrofon jest czuły i trzeba bardzo precyzyjnie monitorować dźwięk i jego ustawienie przed rozpoczęciem nagrania, aby wysterować poziom dźwięku z otoczenia. Cena 489 zł.