Kinowe szkło Cooke 25 mm S7/i

Kolejnym kinowym obiektywem, który możecie wypożyczyć na potrzeby własnej produkcji, a który chcieliśmy zaprezentować – jest Cooke 25 mm S7/i. To w sumie najszerszy obiektyw, który podczas pracy w filmie nie powoduje zbyt dramatycznego ruchu szerszych fragmentów kadru. Jest szeroko ale nie ma zbytnich przerysowań. Minimalna odległość ostrzenia to 109 mm – licząc od przedniej soczewki obiektywu. Opisywaliśmy już obiektyw 75 mm z tej samej serii – a ponieważ obiektywy z zewnątrz właściwie się nie różnią, mogą być identycznie opisane. Ta sama wielkość, ta sama solidność, tylko wrażenia w obrazie inne. To w końcu szeroki kąt mający 82 stopnie kąta widzenia po przekątnej. Z „prawdziwą” kamerą taką jak Arri Alexa – działa cuda, dając filmowy look – zaraz po zmontowaniu zestawu.

Każdy, kto chciał uzyskać w swoim video look znany z produkcji filmowych, zauważa, że grading w postprodukcji to jedynie element zbliżający ogólną koncepcję do tego, co widujemy w kinach. Obraz, jego zachowanie w czasie przeostrzania, separacja planów i piękne rozmycia przy niecodziennej plastyce – to cechy obrazów filmowych, rejestrowanych przy użyciu optyki kinematograficznej.

cooke

film

S7i

25 mm

Na I edycji Ląd Festiwal, mieliśmy okazję przetestować jedną z wiodących konstrukcji optyki kinowej. Obiektyw brytyjskiej firmy Cooke, która zawsze słynęła z niepowtarzalnego, plastycznego obrazowania. Podczas gdy jeszcze bardziej renomowane konstrukcji Zeiss/Arri czy Angenieux, kierują się w stronę perfekcji i rozdzielczości, Cooke zdecydowanie dbają o plastyczność obrazu przy zachowaniu pozostałych parametrów. Pancerna konstrukcja, te same wymiary dla wszystkich ogniskowych, niedająca się opisać lekkość pracy mechaniki i brak efektu „oddychania” optyki przy przeostrzaniu to podstawy każdego obiektywu kinowego. Tu dochodzi jeszcze olbrzymie pole krycia przekraczające nie tylko format kinowy 35 mm, ale poza 35 mm Super 35 mm, pełną klatkę i VistaVision. Tak!

Obiektyw Cooke 25 mm T2.0 S7/i Full Frame Plus Prime jest przeznaczony do krycia pełnoklatkowych czujników kamer kinowych do co najmniej pełnego obszaru czujnika kamery RED 8K (koło obrazu 46,31 mm). Jest dopasowany kolorystycznie do innych soczewek Cooke, aby zachować dobrze znany wygląd Cooke i ma oznaczenia ostrości po obu stronach obiektywu. Mechanizm ustawiania ostrości typu krzywkowego i duża średnica tubusu obiektywu z obrotem 270° od krańcowego do krańcowego pozwalają na precyzyjne przesuwanie ostrości, szczególnie przy ogniskowaniu z bliska.

Obiektyw jest wyposażony w mocowanie PL, dzięki czemu jest kompatybilny z najczęściej używanymi profesjonalnymi kamerami filmowymi i elektronicznymi, a zakres przysłony wynosi od T2.0 do T22. Mocowanie PL zawiera styki i/Technology, które przekazują metadane obiektywu do kompatybilnej kamery, w tym odległość ogniskowania, przysłonę i głębię ostrości. Producent informuje, że obiektyw jest zbudowany, wyjątkowo solidnie spełniając wymogi przemysłu filmowego z mocowaniem Cooke PL i złączem i Technology.

Optyka została zaprojektowana tak, aby zapewnić maksymalną wydajność przy pełnej przysłonie z kontrolą flary, dystorsji i aberracji sferycznych. To widać na pierwszy rzut oka. Efekt separacji planów jest bardzo widoczny.

Obiektyw jest dobrze wyważony pod kątem astygmatyzmu i korygujący aberracje poprzeczne i podłużne na całym obszarze obrazu.

Elektroniczne dane exif są przekazywane za pośrednictwem złącza kablowego w pobliżu mocowania obiektywu i styków w synchronizacji mocowania z kompatybilnymi kamerami i akcesoriami.

Zbalansowane kolorystycznie, dopasowane kolorystycznie i zgodne z klasycznymi obiektywami Cooke S4/i, miniS4/i, Anamorphici/ oraz PANCHRO/i.

Duże, wyraźne cyfry po obu stronach tubusu ostrości umożliwiają pracę asystenta ostrości z dowolnej strony obiektywu.

Stała przednia średnica 110 mm umożliwia sprawną współpracę z każdym systemem matce box. Obiektyw wyposażono w standardowe w branży zębatki ostrości i przysłony 0.8 MOD.

Odporne na zarysowania wykończenie z twardego anodowanego PTFE, zapewniające trwałą, odporną na zużycie powierzchnię do użytku w ekstremalnych warunkach środowiskowych. Tajemniczo brzmiący skrót PTFE to nic innego jak dobrze nam znany politetrafluoroetylen… Po prostu teflon! Takie wykończenie korpusu pozwala na swobodną pracę w trudnych warunkach planu filmowego.

Obiektyw wyposażono w zespół przesłony z mechanizmem dziewięciolistkowym. Zastosowana w większości produktów Cooke modułowa konstrukcja zwiększa łatwość konserwacji i serwisowania. Serwisowanie tego obiektywu i innych z tej ultra profesjonalnej serii to chyba formalność, ponieważ obiektyw jest tak solidnie wykonany, że nie sposób myśleć, że coś może mu zaszkodzić.

Wymiary obiektywu – długość 189 mm, średnica frontu 110 mm ale całość jest większa. Waga ok. 3,3 kg. Przysłona pracuje w oparciu o płynny, linearny mechanizm oparty na 134 zębach standardu 0,8 przy pracy w zakresie od T2.0 do T22. Mechanizm ma kąt obrotu 90 stopni.

Pierścień ostrości ma kąt obrotu 270 stopni i taki sam rozmiar zębatek 0,8 z użyciem 140 zębów.

Teraz konkluzja. To perfekcyjnie zbudowana optyka kinowa o standardowej nieanamorficznej plastyce. Doskonale separuje plany i daje ostry, acz plastyczny i niepozbawiony charakteru obraz. Kolorystyka neutralna pozwala na dowolne koloryzowanie w postprodukcji, jeśli tylko zadbamy o rejestrację w plikach RAW i innych z szerokim Log-iem. Obiektyw sporo waży i chociaż kamery takie jak RED czy Arri Alexa bez problemu można obciążyć taką konstrukcją poprzez bagnet, to lżejsze kamery powinniśmy wyposażyć w podparcie obiektywu na rurkach. Zdecydowanie. Praca z takim szkłem daje dużo satysfakcji. Po naszych kilku zdjęciach testowych, po raz kolejny, okazało się, że taka ogniskowa w połączeniu z lekko szeroką w stylu 35 mm, może stanowić świetną podstawę do ogrania całego scenariusza. Trochę szeroko, trochę wąsko i przy takiej jakości obrazu, nie będziemy potrzebować nic więcej. Pamiętajcie, że kupno obiektywu za kilkadziesiąt tysięcy złotych nie jest koniecznością a mamy w Polsce bentale dysponujące takim sprzętem. Jeśli więc chcecie, aby Wasze video zbliżyło się wyglądem do produkcji kinowych – nie ma lepszej drogi, niż wynajem porządnej optyki. Tymi obiektywami zrealizowano między innymi film Joker…

Próby wykonania ujęć testowych wykonaliśmy zastosowaniu aparatu Leica SL2 S. Tak więc zapraszamy do analizy kadrów z Cooke S7/i 25 mm.