Godox AD300 Pro TTL – Zaskakująco praktyczny flash!

Światło błyskowe to temat rzeka. Pytacie często o rekomendowany przez nas sprzęt błyskowy. Postanowiliśmy przejrzeć ofertę rynkową pod kątem ciekawych, godnych polecenia i dobrych pod względem możliwości urządzeń. Przeszukiwanie internetowych otchłani i zanurzanie się w opisy techniczne, to żmudna praca. Po kilku, długich redakcyjnych sesjach, udało nam się wyłonić kilka propozycji. Potem wymieniliśmy się informacjami, linkami i sprawdzaliśmy dalej. Ostateczny wybór zaskoczył nas bardzo. Znaleźliśmy bardzo godne uwagi urządzenie. Przed Wami lampa Godox AD300 Pro TTL.

Dlaczego wybór nas zaskoczył? Dlatego, że to urządzenie bardzo nowoczesne pod względem koncepcji, a nasz zespół raczej opiera się o klasycznych fotografów wyrosłych w cieniu Elfo i Bowensa ;-) Z czteroosobowego zespołu, dwie osoby wytypowały to właśnie urządzenie. Nie wszyscy się zgadzali z wyborem, ponieważ dla niektórych flesz do profesjonalnej pracy musi być duży i musi dysponować dużą mocą. Z nieufnością podeszli oni do urządzenia o tak niewielkich gabarytach. Jedyny parametr, który przekonał wszystkich, to moc urządzenia wynosząca 300 Ws. Wszyscy uznali taką moc za wystarczającą.
Tu prosimy o chwilę uwagi. Taka moc będzie często przez sprzedawców określana jako ledwie wystarczająca. Tymczasem jeżeli pominiemy skrajne, specjalistyczne zastosowania, jak praca z dopalaniem w mocnym świetle słonecznym, taka moc wystarczy do większości zastosowań, w których używamy światła błyskowego. Reszta cech wydawała się już istnym popisem możliwości. Jedyny aspekt, który jeszcze nas zastanawiał to dostępność samej marki na naszym rynku. Nie byliśmy pewni, czy Godox jest już dostępny w Polsce. Podobne (bliźniacze) produkty ma w większości pokrywającej się ofercie Quadralite. Godox, jest już w Polsce, a jego produkty są ogólnie dostępne. Wystarczyło nawiązać kontakt i możemy dzięki szybkiej reakcji dystrybutora pokazać Wam urządzenie, które wzbudziło w nas tak wielkie zainteresowanie. Mogliśmy je spokojnie przetestować, zamawiając je z wyposażeniem, które uznaliśmy za niezbędne do realizacji zdjęć testowych. Sama lampa bez stosownych modyfikatorów światła, niestety niewiele znaczy…
Więcej o modyfikatorach światła i charakterze światła błyskowego – dowiecie się z filmu na kanale YT naszego redaktora naczelnego – Macieja Taichmana. Zapraszamy.
Przejdźmy jednak do wytłumaczenia – skąd taki zachwyt, tym akurat modelem lampy? Otóż jakiś czas temu opisywaliśmy modele Profoto, które łączyły łatwość użycia, małe rozmiary i stosunkowo dużą moc z ciekawymi, niewielkimi modyfikatorami. Minusem była cena. Tymczasem lampa Godox AD300 Pro TTL, nawiązując do tamtych koncepcji, oferuje większą moc, podobne rozmiary i odpowiednio dobrane modyfikatory, a to wszystko za znacznie mniejszą cenę. Te argumenty zadecydowały, o naszej wstępnej rekomendacji. Wstępnej, ponieważ opartej o informacje z sieci. Musieliśmy lampy przetestować.

Co nas zachwyciło?

Po pierwsze – gabaryty!
Długość lampy to 19 cm, a średnica 10 cm! To prawie rozmiar zooma Canon eF 2,8 70-200! Co to oznacza w praktyce? Lampa może być przenoszona w torbie na sprzęt. W plecaku czy walizce możemy przenieść dwie takie lampy – obok naszego sprzętu, oczywiście. Ważnym szczegółem jest fakt, że cylindryczny kształt może być niezakłócony przez system mocowania statywowego, który możemy od lampy odłączyć i umieścić w innej przegródce. Dodać należy, że firma Godox ma w swej ofercie jeszcze jeden model, który na pierwszy rzut oka wydaje się zbliżony pod względem budowy. To mniejsza lampa AD100Pro. Jednak jej budowa i sposób emitowania strumienia światła oraz niższa moc, nie mogą równać się z semi profetsjonalnymi możliwościami modelu AD300 Pro TTL.
Po drugie – masa!

Lampa waży 1250 g. Wraz z akumulatorem 1400 g. Jeżeli dodamy, że do lampy nie podłączamy żadnych kabli i innych, dodatkowych uprzykrza, czy fotograficznego życia, to okaże się, że w jednym plecaku damy radę przenieść zestaw sprzętu fotograficznego wraz z wyposażeniem właściwie studyjnym. W oparciu o ten model lampy można spokojnie planować pracę na dowolnej lokacji.

Po trzecie – parametry!

Moc maksymalna to 300 Ws, który może być wyzwalany w trybie automatycznym (TTL), manualnym lub stroboskopowym. Akumulator pozwala na 320 błysków z pełną mocą, a błyski mogą następować w odstępie 1,5 s! Jeżeli te parametry zasilania i mocy połączymy z dużą stabilnością energii błysku oraz ze stałą temperaturą barwową 5600K emitowaną z tolerancją +/- 200K, to lampa jawi się nam jako urządzenie studyjne klasy Pro.

Po czwarte – możliwości!

Tu na pierwszy plan wysuwają się przede wszystkim możliwości lampy w zakresie współpracy z kamerami i ich automatyką, ale także sama współpraca z systemem bezprzewodowego wyzwalania Dodox X. Dostępne są tak zaawansowane funkcje jak: tryb HSS, zdalne sterowanie mocą błysku i zmianę trybu pracy. Regulacja mocy błysku w zakresie aż 9 stopni przysłony w zakresie 1-1/256. Dodatków każda lampa może być wyzwalana z fotoceli lub przewodowo. To właściwie zespół cech, które odróżniają ten model od fleszy studyjnych, które bardzo często nie nadają się do pracy w trybie TTLi w trybach automatycznych w tym szczególnie cenionym przez zawodowców trybie dopalania z szybkimi czasami HSS. Ta lampa ma wszystko, czego moglibyśmy oczekiwać od profesjonalnej lampy błyskowej. Wszystko, ponieważ producent oferuje dedykowane akcesoria.

Po piąte – wyposażenie!

Lampa sprzedawana jest w usztywnionym, czarnym futerale, który to stał się obecnie standardem dla tego typu urządzeń. Mieści on lampę, kabel zasilający do ładowarki i akumulator. Lampa standardowa wyposażona jest w palnik przykryty szkolną matową kopułką i cylindryczną, niewystającą poza obrys średnicy lampy czaszą. Czasza posiada mocowanie bagnetowe, zwalniane suwakiem o średnicy mniejszej niż mocowanie Bowens, ale podobne konstrukcyjnie. Czasza posiada także zaślepkę na czas transportu, co pozwala na bezpieczne przechowywanie lampy obok innych sprzętów w torbie czy walizce.

Po szóste – modyfikatory!

Ogólnie tak mała lampa musi mieć własny, dopasowany do jej gabarytów zestaw modyfikatorów.
Do modelu AD300 mamy kilka gotowych rozwiązań. Możemy także użyć adapterów na inne znane mocowanie – więc jeśli posiadacie już systemy akcesoriów innych producentów, możecie je stosować wraz z tą lampą. Zakup akcesoriów z mocowaniem Godox, pozwala jednak na większą przenośność całego sprzętu. My zamówiliśmy dwie lampy z modyfikatorami typu softbox AD-S65 i AD-S85 o średnicy odpowiednio 65 i 85 cm. Dostępny jest także Snoot SN04, czasza standardowa AD-R14 oraz czasza szeroka i głęboka AD-R12. Dostępne są także akcesoria takie jak filtry czy gridy. Pracę z modyfikatorami wspiera 12 watowe oświetlenie pilotujące LED. To dobrze przemyślany system.

Test! Nasz test wykazał kilka cech tego sprzętu, które sprawiają, że bardzo szybko możemy mu zaufać. Ładowanie trwa szybko. Zestaw gotowych do pracy lamp z akumulatorami mocuje się szybko na statywach. Nie ma kabli i nic się nie plącze. Użyliśmy do testu lamp z parasolkowymi, szybko rozkładającymi się softboxami o średnicy 65 i 85 cm. Lampy odpalaliśmy wyzwalaczem Pro II F, a pracowaliśmy aparatem GFX 100. Mając duże doświadczenie w pracy z oświetleniem błyskowym, można pracować bardzo szybko i intuicyjnie. Przemieszczanie statywów z tak małymi lampami to czysta przyjemność. Podróżowanie z nimi również. W pracy studyjnej lampy wykazały się dużą powtarzalnością, a jakość softoboxów wyposażonych w gridy, bardzo nas zaskoczyła. Strumień modelowanego przez nie światła był powtarzalny, naturalnie zmiękczony i stabilny. Jeżeli zależy Wam na pełnej, deklarowanej przez producenta ilości błysków, ograniczajcie czas świecenie lamp pilotujących. To wszystko. Trudno o bardziej wygodną pracę z błyskiem. Dodać należy jednak, że zaimplementowany tryb TTL zachęca do używania automatyki! To raczej niespotykana w lampach studyjnych funkcjonalność. Dopalanie, świecenie bez wcześniejszych pomiarów z korektą wykonywana na poziomie korpusu to ekscentryczna wręcz funkcjonalność. Praca w terenie z takim oświetleniem to na tyle ciekawa perspektywa, że postaramy się pokazać ją Wam w oddzielnym artykule. Dzisiaj przykłady studyjne wykonane za pomocą dwóch lamp Godox AD300 Pro TTL.