Czekaliśmy na możliwość zaprezentowania długoogniskowych konstrukcji Fujifilm przeznaczonych dla kamer systemu GFX. Tak naprawdę to dwa teleobiektywy 250 i 500 mm, które wraz z telekonwerterem 1,4x tworzą długoogniskowy zestaw zaspokajający większość zapotrzebowania na zbliżenia w bardzo szerokim spektrum zastosowań fotograficznych i filmowych. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi wnioskami.

GF250mm F4 R LM OIS WR
GF 250 mm to duży i ciężki obiektyw. Średnica 108 mm i długość 203 mm oraz waga 1425 g przy średnicy mocowania filtra 82 mm, składają się na odczuwalny gabaryt, który wraz z długą osłoną przeciwsłoneczną staje się naprawdę potężnym narzędziem. Narzędziem zbudowanym bardzo solidnie. To pod względem budowy wręcz profesjonalny top, nawet wśród pozostałych obiektywów systemu. Wydaje się ciężki i solidny i taki jest w istocie. Wzbogacony o solidny pierścień mocowania statywowego umożliwiający pracę w pionie i poziomie jest jednym z najsolidniejszych obiektywów długoogniskowych. Oczywiście nie jest to superteleobiektyw, ale w średnim formacie zupełnie inne ogniskowe mają przewagę. Ekwiwalent 200 mm (198 mm) dla pełnej klatki do niedawna był najdłuższą ogniskową w systemie średnioformatowym Fujifilm GFX.
To nie wszystkie dodatki. Najważniejszym elementem jest pierścień mocowania statywowego, skonstruowany zgodnie z zasadami pracy nad panoramowaniem, czyli mniej więcej w środku długości układu optycznego. Dodatkowo duża stopka tego pierścienia umożliwia swobodne stawianie na niej całego obiektywu, co wynika z ulokowania jej w punkcie środka ciężkości całej konstrukcji. Ważnym elementem jest umieszczenie w stopce dwóch gwintów mocowania statywowego, co zapobiega przed obrotem na płytce statywowej. To właśnie z powodu dołączenia tych dodatków pudełko jest tak duże.
Ogniskowa 250 mm generuje kąt widzenia 12,5 stopnia. To dosyć wąskie pole obrazowe, które zdaje się jeszcze bardziej ograniczone, gdy fotografujemy z dosyć bliskiej jak na taką ogniskową odległości 1,4 m.
Skomplikowana budowa optyczna jest koniecznością w przypadku dłuższej ogniskowej pracującej na średnioformatowej matrycy z odpowiednią ostrością, kontrastem i mikrokontrastem. Te parametry są absolutnie wybitne w tym obiektywie. 16 elementów w 10 grupach. 2 elementy ED i jeden Super ED. Tor optyczny wsparty 9 lamelkami przysłony wydaje się bardzo zaawansowany. Tak powinno być w konstrukcji tej klasy.

Wbudowane limitery zasięgu pracy AF, dodatkowe przyciski funkcyjne, odporność na pył i wilgoć oraz wbudowana stabilizacja tworzą profesjonalne narzędzie wysokiej klasy. GF 250 mm to narzędzie przygotowane do pracy w sporcie, fotografii architektury (detale), przyrody, modzie (wybiegi), krajobrazach, wydarzeniach scenicznych i wielu innych.
Możliwość izolowania tematu zdjęcia jest w tym obiektywie spektakularna i w połączeniu z aksamitnymi rozmyciami daje wyjątkowo doskonały, ograniczony, profesjonalny efekt. Takie fotografie osiągalne były kiedyś, gdy na średnioformatowych korpusach analogowych np. Hasselblad czy Pentax fotografowało się obiektywami Zeiss Tessar czy Asashi Takumar 250 i 300 mm. Tu zapewne pomyślicie, że każdy wie jak wyglądają fotki z pełnoklatkowego korpusu wykonane obiektywem 200 mm. Otóż nie! Mimo całej ostrości jaką dają takie obiektywy na pełnej klatce, daleko matrycom FF do szczegółowości obrazu zarezerwowanej dla matryc średnioformatowych. To właśnie ilość detali i rozdzielczość w połączeniu z jeszcze mniejszą głębią ostrości (adekwatną dla 200 mm w matrycach FF) tworzą szokującą jakość. Średni format i większa głębia bitowa korpusów GFX serii 100 tworzą bardzo efektowne przejścia tonalne rozmytego tła. Tu odsyłamy do fotografii testowych. To właśnie ta zdolność do totalnej separacji powoduje wzrost atrakcyjności kadrów wykonanych tym obiektywem.
Dużym atutem tego obiektywu jest wbudowana stabilizacja (5 stopni EV) i silnik liniowy systemu AF. Praca z ręki jest na tyle łatwa, że wręcz zachęca nas do wybierania kadrów bez użycia statywu. System AF jest szybki i bezgłośny. Oczywiście im większy kontrast otoczenia tym wszystko dzieje się szybciej ale nawet w ciemnym lesie czy w mieście po zachodzie słońca korpus GFX 100 II radził sobie świetnie z ostrzeniem bez efektu pompowania i błądzenia.

Szczegółowość fotografii uzyskiwana z tego obiektywu jest zachwycająca. Co ciekawe dotyczy to zarówno stosunkowo bliskich kadrów (portret, moda) jak i odległych krajobrazów. Kontrast jaki oferuje obiektyw wydaje się zupełnie bezstratnym i efekt zamglenia przy dalekich planach jest niewielki. Ilość szczegółów zachwyca. Tu znowu odsyłamy do zamieszczonych fotografii.
Ważnym aspektem związanym z kupnem tego obiektywu jest zaplanowanie od razu zakupu telekonwertera GF 1.4X TC WR. Wraz z nim obiektyw 250 mm osiąga ogniskową 350 mm co jest ekwiwalentem 277 mm w formacie małoobrazkowym. Telekonwerter waży 400 g i zbudowany jest z 7 elementów w 3 grupach. To typowa konstrukcja obliczona do współpracy z konkretnym obiektywem, która pozwala zachować parametry obiektywu bez zauważalnych spadków jakościowych.

GF 500 mm F5.6 R LM OIS WR
Najnowszy obiektyw systemu GFX o ogniskowej 500 mm jest też najdłuższym w systemie. Ekwiwalent ogniskowej dla formatu małoobrazkowego to około 400 mm (396 mm). Jego opis można by zapewne zamknąć w lakonicznym stwierdzeniu, że to po prostu dłuższa odmiana obiektywu 250 mm, coś jak 250 na sterydach. To jednak nie jest prawda. Ten obiektyw jest zaskakująco niewielki, nieco lżejszy i lepszy pod względem optycznym od doskonałego przecież szkła 250 mm.
Pierwsze wrażenie z kontaktu z tym obiektywem jest szokujące. 250 mm większa ogniskowa ale tylko o 46 mm dłuższy korpus!!! Waga nieco mniejsza ponieważ obiektyw wazy 1375 g. Tak więc przy średnicy 104 mm, średnicy gwintu filtra 95 mm i długości 246,5 mm obiektyw ten wydaje się zaskakująco lekki. Oczekujemy po pięćsetce masy tym czasem to bardzo lekka konstrukcja. Ta lekkość nie powinna nikogo zwieść ponieważ obiektyw zbudowany jest z 21 elementów w 14 grupach, z czego 5 elementów to szkła ED a dwa elementy to szkła Super ED. Przysłona zbudowana standardowo z 9 lamelek pracuje w zakresie od F5.6 do F32. Optycznie jest więc grubo!

Obiektyw GF 500 mm ostrzy od 2,75 m. Ostrzy szybko, cicho i skutecznie. Zawiera całkiem sporo elektroniki i układów opto-mechaniczno-elektronicznych takich jak przełączniki trybu działania AF, limitery odległości czy system stabilizacji. Wszystko zabezpieczone przed wpływami środowiska. To wręcz zachęca aby zabrać ten obiektyw do lasu, w góry, na wydarzenie sceniczne czy sportowe. Fotografowanie nim „z ręki” nie stanowi problemu i męczy mniej niż fotografowanie nieco cięższym i bardziej zwartym obiektywem 250 mm.
Wyposażenie obiektywu Fujinon GF 500 mm w stopę statywową ucieszy z pewnością każdego fana długich polowań z ukrycia ale i zapewne każdego fotografa sportowego. Nawet wielcy zwolennicy statywów sięgają jednak chętnie po możliwość fotografowania swobodnego. Ten obiektyw aż kusi pozwalając przybliżyć i odseparować od tła dowolny fotografowany element rzeczywistości. Co więcej owa separacja jest bardzo wysokiej klasy i nie zmniejsza jej rosnąca wraz ogniskową kompresja obrazu. Wysoki kontrast i nadzwyczajna ostrość pozwalają cieszyć się obrazami bardzo wysokiej jakości i niespotykanymi wręcz we współczesnym średnim formacie efektami rozmyć. Pamiętajmy, że żaden ze współczesnych systemów średnioformatowych nie oferuje ogniskowej 500 mm!
Odsyłamy do sporej dawki zdjęć z tego obiektywu. Szczegółowość i kontrast są genialne. Fotografowanie krajobrazu, detali architektury, sportu czy dzikich zwierząt daje spektakularne rezultaty. To wszystko cieszy ponieważ nie jest okupione nadmierną masą. Połączenie takiej ogniskowej z taką ostrością, rozdzielczością i kontrastem daje radość z każdego kadru bez względu jaki fotografujemy temat. Dzięki ogniskowej 500 mm fani systemu GFX mogą cieszyć się posiadaniem najbardziej rozbudowanego systemu średnioformatowego na świecie.
Poniżej fotografie z ZOO wykonane ogniskową 500 mm.
W dalszej części fotografie Warszawy w sekwencjach 55 mm – 250 mm – 500 mm.













































