Ciągle dostajemy zapytania o dobra kamerę do poważniejszych zastosowań video. Pytania padają od strony coraz bardziej zaawansowanych użytkowników. Cieszymy się, bo to oznacza, że nasze grono czytelników poszerza się o coraz bardziej zaawansowane w wiedzy filmowej osoby. To właśnie dla nich przygotowaliśmy test kamery BlackMagic Cinema Camera 6K, ponieważ jeśli ma się dosyć cyfrowego wyglądu Sony, Canona, Fujifilm, Nikona czy Panasonica to właśnie ta kamera może zaoferować interesujący wygląd realizowanego materiału.
Dlaczego BlackMagic? Tu odpowiedź jest prosta. Po pierwsze od zawsze oferował on bardziej strukturalny, bardziej gęsty materiał o filmowym wyglądzie. To, co nas zniechęcało to jednak słabsza w stosunku do pełnoklatkowych przetworników jakość obrazu. To, co zademonstrował BlackMagic w swoich kamerach pełnoklatkowych, jest zespołem cech, które powodują, że kamera zaczyna się plasować w absolutnym topie rozwiązań video-graficznych, a wśród jednych z najtańszych to właśnie ta propozycja zdecydowanie przoduje, zjednując sobie popularność wśród coraz większych rzeszy operatorów.
Lekka, kompozytowa karbonowa-pnliweglanowa obudowa nawiązuje do swych poprzedników z formatem APS-C. Ten sam kształt, ale odchylany ekran. Duży, 5 calowy ekran ze sterowaniem dotykowym i prostym, klarownym menu. Do tego trzy w pełni konfigurowalne przyciski funkcyjne oraz trzy przyciski ISO, Migawka, Balans bieli pod palcem wskazującym, dają łatwą i intuicyjną kontrolę nad kamerą. Pod tym względem to jedna z najlepszych ergonomicznie propozycji na rynku.
Kamera BMCC 6K może być wyposażona (w zależności od zakupionego wariantu) w mocowanie PL, L lub EF. Jednak tylko mocowanie L zapewnia sumę możliwości, ponieważ jako mocowanie bezusterkowe może zostać wzbogacone o liczne adaptery (w tym EF i PL), pozwalające na zastosowanie właściwie każdej optyki.
Podstawowy zapis odbywa się w formacie Open Gate 6K czyli 6048×4032 pikseli z pełnej klatki w 36 klatkach na sekundę. W formatach W formacie 6048 na 3200 (DCI 6K) otrzymujemy 48 klatek na sekundę a w formacie 6048×2560 (2.,4:1 6K) 60 klatek na sekundę. Dodać należy, że rawowe pliki BRAW świetnie obsługiwane przez dołączany darmowo do zakupionej kamery program DaVinci Resolve Studio, nie wymagają gigantycznych przepustowości, ponieważ maksymalny bitrate w tej kamerze (6K Open Gate) przy BRAW Q0 wynosi 555 MB/s. Ważne jest, ze pliki są „gęste” i umożliwiają bardzo szeroką ingerencję w rozpiętość tonalna i kolorystyczna gotowego obrazu. Co więcej kolorymetria 5 generacji to to samo rozwiązanie, które znamy z kamer URSA.
Kamera BM CC 6K oferuje zapis na kartach CFExpress typu B i na dyskach SSD obsługiwanych przez port USB-C. Dodatkowe złącza mini XLR wspierają zapis audio, a HDMI przekazuje sygnał 108060p na monitor zewnętrzny.
To, co jest wybitne i odróżnia tę kamerę od aparatów fotograficznych z opcją filmowania to dwa gwinty na dolnej płycie. Pozwalają ona na idealnie równe ułożenie kamery w rogi czy na płytce base plate. Wsparcie zasilania przez dwupanowe złącze 12V DC pozwala na korzystanie ze standardowych rozwiązań kinowych zasilania z akumulatorów typu V-lock przez złącze D-Tap-DC. Współpraca z wejściem zewnętrznego kodu czasowego jest ukłonem w stronę wielokamerowych realizacji.
To, co wyróżnia tę kamerę to także duże akumulatory NP-F570, które mogą być zastąpione przez dummy battery z taka samą, bardzo popularną końcówką. Opcjonalny wizjer elektroniczny z kilkoma różnymi muszlami ocznymi wspiera operatora w warunkach nadmiernego oświetlenia.
Jakość uzyskiwanego obrazu jest bardzo wysoka. Pełna klatka w tym przypadku oznacza bardzo szeroką rozpiętość tonalną i filmowy wygląd prosto z kamery.
Testowaliśmy kamerę BM CC 6K z zoomem Sigma F1.8 28-45, który wypadł w testach wręcz idealnie, dając prawdziwie kinowe efekty godne optyki filmowej z najwyższej półki. Zszokowało nas światło i rozmycie, ale prawdziwe brawa nalezą się producentowi za perfokalność i brak oddychania. Jedyna wada tej konstrukcji w wersji foto to ciężko pracujący pierścień zmiany ogniskowej. Na szczęście producent oferuje także filmowy obiektyw o świetle T2 z zębatkami. Natomiast pierścień sterowania ostrością jest wręcz idealny i pracuje jak mechaniczny system obiektywu kinowego. 18 soczewek w 15 grupach w tym 5 o anormalnej dyspersji i 3 sferyczne to dowód na skomplikowaną budowę. Waga obiektywu to 950 g.
Na koniec ważna uwaga. Kamera zbiera informacje z żyroskopu, które odczytywane są przez program DaVinci Resolve. Należy przed każdym użyciem kamery przeprowadzić kalibrację tego systemu, ale to, w jaki sposób wpływa to na stabilizację, jest trudne do opisania.