Granica pomiędzy video i fotografią zaciera się coraz bardziej. Każdy aparat fotograficzny oferuje możliwości zapisu obrazu ruchomego. Aparaty fotograficzne z opcją filmowania tak bardzo wpłynęły na nasze postrzeganie rejestrowania obrazu ruchomego, że nawet kamery zaczynają często kształtem przypominać aparaty fotograficzne (Canon C70, Canon R5C, Sony FX3, Sony FX30, BlackMagic Design Cinema Camera itd, itp.). Niestety nie dla każdego forma aparatu fotograficznego jest odpowiednia. “Prawdziwa" kamera dla wielu powinna być w pełni konfigurowalnym, mniej lub bardziej prostokątnym urządzeniem. Taka forma dominuje wśród urządzeń w pełni profesjonalnych. Taką formę firma BlackMagic Design nadała swojej najnowszej kamerze Pyxis 6K.

Musimy zdać sobie sprawę, że pod względem matrycy i posiadanych możliwości Pyxis jest dokładnie tym samym rozwiązaniem technologicznym jakie znamy z BMD Cinema Camera FF 6K. Nawet mocowania obiektywowe są identyczne, czyli mamy do wyboru L-mount, EF i PL. Wyboru trzeba dokonać przed zakupem. Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście mocowanie L-mount, ponieważ umożliwia stosowanie wszystkich innych mocowań poprzez przejściowe adaptery. Zawsze można także sięgnąć do wielu obieltywów z mocowaniem L-mount dostępnych na rynku.
Z cech, które Pyxis dziedziczy po poprzedniku należy z pewnością wymienić matrycę FF i podwójne natywne ISO 400 i 3200. Rozdzielczości i klatkaże wyglądają następująco.
6048 x 4032 (Open Gate 3:2) do 36 kl./s
4832 x 4032 (Anamorphic 6:5) do 36 kl./s
6048 x 3408 (6K 16:9) do 46 kl./s
6048 x 3200 (6K DCI 17:9) do 48 kl./s
6048 x 2520 (6K 2,4:1) do 60 kl./s
4096 x 3072 (Super 35 4:3) do 50 kl./s
4096 x 2304 (4K 16:9) do 60 kl./s
4096 x 2160 (4K DCI 17:9) do 60 kl./s
2112 x 1184 (Super 16 16:9) do 100 kl./s
1920 x 1080 (1080 HD 16:9) do 120 kl./s

To, co odróżnia Pyxis 6K od Cinema Camera FF 6K, to mniejszy ekran dotykowy do wprowadzania ustawień i podglądu obrazu, ulokowany z boku, ale bez możliwości odchylania jak w kamerze Ursa.
Inny jest także system zasilania, akceptujący akumulatory BP-U, o znacznie większej pojemności niż NP-F stosowane w CC FF 6K.
Kolejnym rozwiązaniem zupełnie innym jest zastosowanie podglądu z użyciem złącz BNC i protokołu SDI. Zastosowany jest on zarówno do obsługi podglądu i przesyłania danych jak i do wprowadzania zewnętrznego kodu czasowego. Wyjście strumienia wizyjnego ale dedykowane tylko do wizjera odbywa się poprzez złącze USB-C z przodu kamery. Umożliwia ono zarówno zasilanie jak i przesyłanie wizji do zewnętrznego View Findera jak i na ekran Pyxis Monitor (jeszcze niedostępny w sprzedaży w Polsce – stan styczeń 2025).


Pudełkowy koncept zastosowany został z kilku powodów. Po pierwsze taka budowa zapewnia wygodne mocowanie na rogu zarówno samej kamery jak i bezprzewodowej wizji, zasilania i innych akcesoriów. Po drugie zastosowane złącza, ulokowane z tyłu a nie z boku, dają możliwość łatwego podłączenia niezbędnych wejść i wyjść.
Mamy z tyłu dwa gniazda BNC SDI, Złącze RJ-45 1Gb/s Ethernet, jack słuchawkowy, wejście jack liniowe, USB-C z zapisem danych na dyskach zewnętrznych, które wykorzystuje się także do wgrywania software po bezpośrednim połączeniu z komputerem. Złącze zasilania +12V DC uzupełnia zestaw wejść i wyjść na tylnej ścianie.
Dwa sloty na karty CFExpress to nowość i udoskonalenie w stosunku do jednego w poprzedniku.
Z prawej strony kamery Pyxis (patrząc z tyłu z punktu widzenia operatora) nie mamy nic poza mocowaniami wymiennych płytek i mocowaniem statywowym. Z przodu konstrukcji znajduje się natomiast złącze mini XLR +48 Phantom.

kamera umożliwia zapis RAW w różnych kodekach.
Formaty nagrywania
Blackmagic RAW 3:1, 5:1, 8:1, 12:1, Q0, Q1, Q3 i Q5 przy 6048 x 4032, 4832 x 4032, 6048 x 3408, 6048 x 3200, 6048 x 2520, 4096 x 3072, 4096 x 2304, 4096 x 2160, 2112 x 1184 i 1920 x 1080 z zakresem dynamiki Film, Extended Video, Video lub niestandardowym LUTem 3D osadzonym w metadanych.
Obsługuje nagrywanie opcjonalnych metadanych trybu portretowego dla wszystkich rozdzielczości w Blackmagic RAW i proxy H.264.




Co nas zachwyciło w kamerze Pyxis 6K?
Po pierwsze to, że BlackMagic Design zdecydowało się na budowę taniej, budżetowej kamery w formie pudełkowej. To wprowadza wysoką konfigurowalność, a ilość gniazd montażowych ulokowanych od dołu, boku i z wierzchu kamery sprawia, że możemy przystosować ją do ciężkiej pracy na planie. Co ciekawe sam korpus jest solidny i wykonany z aluminium. Jest chłodzony jak w większości poważnych kamer wykorzystując wspomagany wentylatorem, pionowy system cyrkulacji powietrza. Daje to długość nagrań ograniczonych jedynie ze względu na wielkość nośnika.
Wygodne menu to standard w urządzeniach BlackMagic Design, więc tu jest po prostu doskonale. Funkcjonalny przycisk blokady umożliwia dezaktywację ekranu dotykowego, co zabezpiecza przed przypadkową zmianą ustawień.
Zachwycająca jest jednak jakość rejestrowanego obrazu…

Kamera, którą używamy do poważnych produkcji jest w naszej redakcji GFX 100 II, który posiada matrycę średnioformatową o szerokości 44 mm po dłuższym boku. Kamera ta zapisuje 5,8 k z pełnej szerokości 44 mm i 4K z pełnej szerokości ale o ®różnych proporcjach boków. Rejestracja 8K odbywa się z klatki FF.
Tutaj mamy 6K z pełnej klatki, ale za to osiągamy możliwość nagrywania długich sekwencji bez przegrzewania matrycy. Obraz jest bardzo “gęsty", 12 bitowy w standardzie BRAW. Jest to świetna podstawa do rejestracji ale pamiętać należy, że ta kamera jak i odpowiednio dobrany obiektyw zrobią dopiero odpowiedni look. Jakość obiektywu w tym przypadku ma bardzo duże znaczenie. Kamera szybko obnaża niedoskonałości optyki. Obraz jest “kinowy" i bardzo wysokiej jakości. Do kompletu zalet związanych z zakupem kamery Pyxis, należy zdecydowanie zaliczyć dołączana za darmo licencję na program do edycji DaVinci Resolve Studio (za który musimy zapłacić około 1300 zł).

Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że kamera kosztuje (po odjęciu ceny oprogramowania DaVinci Resolve) około 12 300 zł, a daje nam wysokiej jakości zapis RAW na nośnikach wewnętrznych lub tanich dyskach SSD na zewnątrz obudowy a do tego umożliwia profesjonalne “kinowe" origowanie systemu i pracę z dowolną pełnoklatkową optyką, otrzymujemy kamerę idealną do bardzo zaawansowanych produkcji.









